BSc in geneeskunde, profiel Global Health
University of Groningen
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Groningen, Nederlanden
Talen
Engels, Nederlands
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 / per year *
Deadline voor aanmelding
01 May 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* EU/EER-studenten: € 2168 | niet-EU/EER-studenten: € 32000
Invoering
Wilt u patiënten helpen en ziekten behandelen?
Misschien als arts of medisch onderzoeker? In deze bacheloropleiding bereid je je daarop voor.
In deze bacheloropleiding bereid je je voor op een carrière in de geneeskunde. Omdat de ontwikkeling van een medisch professional veel tijd en aandacht kost en omdat we ernaar streven onze studenten optimaal voor te bereiden, is er een beperkt aantal studieplekken beschikbaar. Daarom heeft de opleiding geneeskunde in Groningen jaarlijks 410 plaatsen beschikbaar. Je kunt tot deze opleiding worden toegelaten door deel te nemen aan een selectieprocedure. Het programma wordt in twee talen aangeboden; Nederlands en Engels.
De driejarige medische bacheloropleiding in Groningen is patiëntgericht: je maakt vanaf het eerste jaar kennis met patiënten. Aan de hand van de casussen van die patiënten leer je alle medische disciplines kennen. Je voert zelfstandig of in kleine groepen studieopdrachten uit. Tijdens een zorgstage van twee weken ervaar je de dagelijkse gang van zaken op een afdeling in een ziekenhuis of verpleeghuis.
Als student geneeskunde bouw je een stevige theoretische basis en ontwikkel je academische en praktische vaardigheden. Na de bachelorfase gaan studenten uit alle vier de leergemeenschappen samen de master in en als het goed is verlaat je de universiteit na zes jaar als arts (basisarts).
Let op: Om als niet-Nederlandse student in aanmerking te komen voor de masteropleiding moet je voldoen aan de taaleis: C1 Nederlands.
Waarom deze opleiding in Groningen studeren?
Kenmerken van het Groningse curriculum zijn een probleemgestuurd programma dat zowel patiënt- als studentgericht is. Studenten dienen tijdens hun studie een proactieve houding aan de dag te leggen.
Kenmerken van het Groningse curriculum zijn:
- Een probleemgestuurd programma;
- Een patiënt- en studentgericht programma.
In dit curriculum wordt van studenten een proactieve houding verwacht tijdens hun studie.
Causes of Diseases richt zich op de ontwikkeling van medische kennis. Competentieontwikkeling richt zich op het ontwikkelen van competenties die belangrijk zijn voor het zijn van een goede arts. Deze competentieontwikkeling vindt plaats binnen een van de Learning Communities (Intramurale Zorg, Duurzame Zorg, Global Health of Innovative Medicine). Bij Kennisontwikkeling wordt je kennisvoortgang getoetst in landelijke voortgangstoetsen. U kunt uw eigen vooruitgang vergelijken met het medische kennisniveau van uw leeftijdgenoten en met het landelijk gemiddelde. Zo leer je je eigen hiaten in de medische kennis te herkennen. Deze toets doe je 4 keer per jaar.
Onderzoek
De University of Groningen is een onderzoeksuniversiteit in het topsegment van Europees academisch onderzoek. In tal van wetenschapsgebieden wordt innovatief onderzoek gedaan. Onderzoek en onderwijs zijn nauw met elkaar verweven in deze inspirerende en kwaliteitsgerichte werkomgeving.
Onderzoekers van het UMCG houden zich bezig met fundamenteel en patiëntgericht (klinisch) onderzoek. Haar onderzoek is dynamisch en innovatief met de voortdurende ontwikkeling van opkomende programma's en initiatieven, vooral op het centrale expertisegebied, Healthy Ageing. Al deze elementen komen terug in het onderwijsprogramma waar studenten, als toekomstige wetenschappers, vanaf het begin van hun studie geneeskunde worden betrokken bij het onderzoek van hun docenten.
leerplan
Kenmerkend voor het Groningse curriculum is een probleemgestuurd programma waarin de patiënt en de student centraal staan. Er wordt veel persoonlijke activiteit van onze studenten verwacht.
Alle studenten die een bachelordiploma hebben behaald, hebben een gegarandeerde plaats in de masteropleiding Geneeskunde.
Jaar 1
- 1.3 Voortgangstoets jaar 1 (4 ECTS) (4 EC)
- 1.1 Oorzaken van ziekten (18 ECTS) (18 EC)
- 1.1 Competentieontwikkeling (10 ECTS) (10 EC)
- LC-specifiek
- 1.2 Oorzaken van ziekten (17 ECTS) (17 EC)
- 1.2 Competentieontwikkeling (11 ECTS) (11 EC)
- LC-specifiek
Programma-opties
- Leergemeenschappen (profiel)
- Junior Scientific Masterclass (honoursprogramma)
In het buitenland studeren
- Studeren in het buitenland is optioneel
- Gemiddeld 5 weken
Internationale ervaring wordt vooral in de masterfase uitvoer. 65% van de studenten brengt een deel van de studietijd door in het buitenland.
toelatingen
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Werkvooruitzichten
Na het behalen van je masterdiploma kun je je werk in het ziekenhuis voortzetten om medisch specialist te worden, zoals kinderarts of chirurg. Je kunt ook buiten het ziekenhuis werken en een opleiding volgen tot bijvoorbeeld huisarts of psychiater. Daarnaast kun je wetenschappelijk onderzoek doen en onderwerpen als aangeboren afwijkingen en aids bestuderen. Andere carrièremogelijkheden zijn werken als leraar of als beleidsadviseur in een ziekenhuis of voor de overheid.