Master of Science in de volksgezondheid - oriëntatie gezondheidssystemen en ziektebestrijding (MPH - HSDC)
Institute of Tropical Medicine Antwerp
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Antwerp, België
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
1 Jaar
Tempo
Full time, Deeltijd
Collegegeld
EUR 5.460 *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
02 Sep 2024
* EER / EUR 16.500 - niet-EER
Invoering
De Master of Science in Public Health (MPH) is een internationaal programma met een duidelijke focus op het versterken en verbeteren van ziektepreventie en -bestrijding van gezondheidssystemen. De reikwijdte van de MPH heeft betrekking op omgevingen met beperkte middelen en kwetsbare bevolkingsgroepen.
Het doel van de MPH is het vergroten van het vermogen van de student om actuele uitdagingen het hoofd te bieden, zoals het bereiken van Universal Health Coverage, de organisatie van de gezondheidszorg voor infectieuze en niet-overdraagbare ziekten, de beheersing en eliminatie van (verwaarloosde) tropische ziekten, de paraatheid voor het uitbreken van ziekten en het antwoord op de behoeften op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid van adolescenten, en op gezondheidsverschillen in het algemeen. Studenten ontwikkelen onderzoeks- en managementvaardigheden en vertalen evidence-informed inzichten vanuit multidisciplinaire perspectieven naar real-life toepassingen in diverse contexten. Het recht op gezondheid, gelijkheid, gendergelijkheid en solidariteit zijn centrale waarden in deze masteropleiding.
De MPH heeft meer dan 50 jaar ervaring in het aanpassen van de inhoud en lesmethoden aan veranderende behoeften in een veranderende wereld. De MPH is door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) uitstekend beoordeeld. Ruim 80% van de oud-studenten geeft aan dat de impact van de opleiding op hun loopbaan hoog tot zeer groot was en dat ze in de jaren na hun afstuderen meer strategische posities innamen op regionaal, nationaal of internationaal niveau.
Hoe?
Volksgezondheid wordt gedoceerd aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in een stimulerende academische omgeving, met een multidisciplinair perspectief en de nadruk op kritische reflectie. De veelzijdige culturele en professionele achtergronden in de internationale studentengroep maken een rijke uitwisseling, vergelijkende analyse en confrontatie van ideeën mogelijk. Het onderwijzend personeel van het ITG is intensief betrokken bij onderzoek in lage- en middeninkomenslanden en beschikt over aanzienlijke 'veldkennis'.
Cursus taal
De cursus wordt in het Engels gegeven, maar we bieden zowel voor als tijdens de cursus voldoende taalondersteuning voor toegelaten niet-moedertaalsprekers van het Engels. Een uitgebreid Engels taaltrainingsprogramma wordt aangeboden aan studenten uit niet-Engelssprekende landen voor het geval ze niet zouden voldoen aan het taalvaardigheidscriterium (zie hieronder onder Toelatingseisen). Dit taalbeleid werd getest in 2020-2021 en zal grondig geëvalueerd worden als alternatief voor de tweejaarlijkse verschuiving van de cursustaal naar Frans.
Ideale studenten
Voor wie?
De MPH richt zich op ervaren gezondheidsprofessionals en onderzoekers met een academische (universitaire) opleiding in gezondheidswetenschappen (geneeskunde, farmacie, verpleegkunde, verloskunde), biomedische wetenschappen of andere gezondheidsgerelateerde domeinen, zoals medische sociologie, medische antropologie of gezondheidseconomie. Ook kandidaten uit een niet-gezondheidsgerelateerde discipline kunnen zich aanmelden voor het programma en worden toegelaten, afhankelijk van de omvang en relevantie van hun professionele ervaring in de gezondheidszorgsector.
Programma resultaat
Aan het einde van de MPH-HSDC moeten studenten in staat zijn om:
- Demonstreer inzicht en kennis in volksgezondheidsgerelateerde disciplines zoals epidemiologie, demografie en biostatistiek, management- en politieke wetenschappen, sociale en gedragswetenschappen en milieuwetenschappen.
- Bespreek de relatieve rol van de gezondheidszorg en andere gezondheidsdeterminanten bij het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van de bevolking
- Pas theoretische kaders en passende onderzoeksmethoden toe om gezondheid en gezondheidszorgsystemen op lokaal, nationaal en internationaal niveau te analyseren, rekening houdend met de perspectieven van alle belanghebbenden
- Beheers kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden die relevant zijn voor de volksgezondheidspraktijk
- Geef beleidsadvies voor het beheer en de versterking van de gezondheidszorgsystemen
- Formuleer op bewijs gebaseerde en contextspecifieke gezondheidsprogramma's/interventies en plan de implementatie ervan, rekening houdend met de middelen, perspectieven en prioriteiten van aanbieders en begunstigden
- Wetenschappelijke en andere bewijzen voor besluitvorming op het gebied van de volksgezondheid op een systematische en reproduceerbare manier verzamelen, beoordelen, samenvatten en rapporteren
- Communiceer duidelijk mondeling en schriftelijk met een professioneel en wetenschappelijk publiek
- Verantwoordelijk en zelfstandig functioneren in een professioneel en multidisciplinair team, waarbij je analytische en probleemoplossende vaardigheden aan de dag legt, evenals communicatie- en onderhandelingsvaardigheden
- Ontwikkel een houding van levenslang leren
- Kritisch reflecteren op onderliggende waarden in de volksgezondheid
leerplan
Het MPH-HSDC-programma bestaat uit:
- Een kern van 20 ECTS-credits
- Cursusonderdelen voor gevorderden (25 ECTS-credits)
- Een masterproef (15 ECTS credits)
Kern
- Gezondheidssystemen en gezondheidsbeleid
- Onderzoeksmethoden in de volksgezondheid
- Gezondheidsproblemen en programma's
Geavanceerd tijdslot 1
- Methodologie voor gezondheidsbeleid en systeemonderzoek
- Ontwerp en evaluatie van gezondheidsprogramma's
Geavanceerd tijdslot 2
- Gezondheidsbeleid en bestuur
- Multivariabele analyse
- Kwalitatieve methoden (eerste deel van Kwalitatieve en gemengde methoden in internationaal gezondheidsonderzoek)
Geavanceerd tijdslot 3
- Prestatieanalyse van gezondheidssystemen
- Gegevens voor actie
- Seksuele en reproductieve gezondheid
Geavanceerd tijdslot 4
- Sociale bescherming in de gezondheidszorg voor universele gezondheidszorgdekking
- Uitbraakonderzoek en onderzoek
Niet-overdraagbare ziekten
Geavanceerd tijdslot 5
- Versterking van gezondheidssystemen
- Duurzame benaderingen van de beheersing en eliminatie van infectieziekten
- Globalisering en gezondheid
Alleen geavanceerd voor parttime tracks
- Farmaceutisch beleid in gezondheidszorgsystemen (5 ECTS-credits)
- Korte cursus klinisch onderzoek en op bewijs gebaseerde geneeskunde (9 ECTS-credits)
- Kwalitatieve en gemengde methoden in internationaal gezondheidsonderzoek (6 ECTS-credits)
- Ziekenhuisgebaseerde interventies om antibioticaresistentie in te dammen in omgevingen met weinig middelen (5 ECTS-credits)
- Klinische besluitvorming voor medicijnresistente tuberculose (5 ECTS-credits)
Scriptie
- Scriptie (15 ECTS-credits)
Flexibiliteit
Door de structuur van de MPH-HSDC kunnen studenten een studieplan op maat maken. Een voorlopig studieplan maakt deel uit van het aanvraagdossier. Studenten moeten kiezen:
- Een studietraject: voltijds of deeltijds
- De kerncursus en een reeks geavanceerde cursuscomponenten
- Een afstudeeronderwerp
Studietraject (voltijds/deeltijds)
Studenten kunnen kiezen voor een voltijds (eenjarig) studietraject aan het ITG of het programma spreiden over een periode van maximaal 5 jaar in het deeltijdse traject, waarbij studie- en werkperiodes worden afgewisseld. Kandidaten voor het voltijdtraject moeten minimaal 2 jaar relevante ervaring hebben.
Les- en leermethoden
De MPH-HSDC maakt expliciet gebruik van methoden voor volwasseneneducatie, waarbij de nadruk ligt op een participatieve benadering van leren: wij geloven dat leren en onderwijzen gezamenlijk worden gecreëerd door studenten en personeel. Het programma bestaat uit interactieve lezingen, oefeningen, kritisch lezen, sessies in kleine groepen, gevolgd door plenaire presentaties, debatten en begeleide individuele of groepsopdrachten.
Naast de contacturen is er persoonlijke studietijd nodig voor voorbereidende en aanvullende lectuur en voor de opdrachten. Al het lesmateriaal, inclusief themaspecifieke lezers, zal beschikbaar zijn op een online leerplatform.