BSc in experimentele en industriële biogeneeskunde
Linköping University
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Linköping, Zweden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
6 semesters
Tempo
Full time
Collegegeld
SEK 532.100 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Aug 2024
* alleen voor studenten van buiten de EU, EER en Zwitserland
Invoering
Ben je geïnteresseerd in het toepassen van theorie in Biomedicine in projecten uit de industrie, de gezondheidszorg of de academische wereld? Leren hoe u lopende projecten kunt beheren met vaardigheden op het gebied van ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling. Dan gaat de BSc-opleiding Experimental and Industrial Biomedicine je spannende jaren bezorgen!
Bekijk het webinar - november 2019
- Aanvang: augustus 2022
- Studieplaats: Linköping
- Niveau: Eerste cyclus
- Aanvraagcode: LIU-51300 (Internationale toelatingsronde) | LIU-50307 (Nationale toelatingsronde)
LiU zal het eerste internationale bachelorprogramma in Zweden aanbieden dat projectmanagementvaardigheden combineert met praktische ervaringsonderzoekstechnieken op het gebied van biogeneeskunde. Ontworpen in samenwerking met toonaangevende farmaceutische en biotechnologische bedrijven om ervoor te zorgen dat onze afgestudeerden de kennis en vaardigheden hebben die nodig zijn om in de voorhoede van biomedisch onderzoek en innovatie te werken.
Deze bacheloropleiding biedt diepgaande theoretische kennis en praktische ervaring met de modernste onderzoekstechnieken op fundamentele biomedische gebieden; zoals cel- en moleculaire biologie, medische biochemie, fysiologie en farmacologie, evenals nieuwe gebieden van de ontdekking van geneesmiddelen, systeembiologie, bio-informatica en digitale pathologie. Gedurende het programma werk je ook in projectgestuurde cursussen om je kennis toe te passen. Om ervoor te zorgen dat u onderzoeksdoorbraken kunt vertalen in klinische producten en diensten, leidt het programma studenten op in de nieuwste benaderingen op het gebied van projectbeheer, klinische proefontwerp, bio-ondernemerschap, geneesmiddelenregulering en medische ethiek. Je krijgt ook de mogelijkheid om een heel semester onderzoek te doen bij LiU of bij een van onze industriële partners, in Zweden of in het buitenland. Door onze studenten op te leiden in de theorie en praktijk van innovatief biomedisch onderzoek en onderzoeksmanagement, wil ons programma de biomedische onderzoeksleiders van de toekomst ontwikkelen.
Bioondernemerschap, projectcursussen
Tijdens elk semester word je betrokken bij echte projecten uit de gezondheidszorg, de industrie of de academische wereld. Door potentiële klanten te ontmoeten met nieuwe projecten, integreert u een uitgebreide reeks persoonlijke, interpersoonlijke en professionele biomedische kennis met laboratoriumvaardigheden. Je neemt het project door de hele levenscyclus van het commercialiseringsproces, van diensten of producten, inclusief communicatieve vaardigheden om andere onderzoekers of potentiële klanten te ontmoeten. Ons doel is om innovatieve en ondernemende studenten voor te bereiden op het ontwikkelen van toekomstig bedrijf of high-impact onderzoek op biomedisch gebied.
Rang
Na afronding van het programma met 180 studiepunten wordt op verzoek van de student een diploma uitgereikt met de titel Bachelor of Science in de medische biologie (Medicine Kandidatexamen i Medicinsk biologi).
Galerij
Programma resultaat
Algemene doelstellingen
In de Wet op het hoger onderwijs (SFS 1992:1434 inclusief updates) zijn de volgende algemene doelstellingen voor het onderwijs op hbo-niveau vastgelegd:
- Het onderwijs op bachelorniveau moet in de eerste plaats gebaseerd zijn op kennis die studenten ontvangen van nationale programma's op het niveau van de middelbare school of een equivalent daarvan. Wel kan de overheid besluiten tot vrijstellingen met betrekking tot het kunstonderwijs.
Onderwijs op niet-gegradueerd niveau zal de studenten ontwikkelen:
- In staat om onafhankelijke en kritische beoordelingen te maken,
- Het zelfstandig kunnen identificeren, formuleren en oplossen van problemen,
- Bereidheid om veranderingen in het beroepsleven op te vangen.
Binnen het specifieke onderwijsveld ontwikkelen de studenten naast hun kennis en vaardigheden het vermogen om:
- Zoek en evalueer kennis op wetenschappelijk niveau,
- Volg de ontwikkeling van het vakgebied,
- Wissel kennis ook uit met mensen zonder specialistische kennis in het veld.
diploma doelstellingen
Beoogde eindtermen voor de graad Bachelor of Science volgens de Wet op het hoger onderwijs (SFS 1993:100, bijlage 2- de Graadverordening).
Kennis en begrip
Voor een graad van Bachelor of Science (180 studiepunten) moet de student:
- aantonen van kennis en begrip binnen het hoofdveld van het onderwijs, inclusief kennis van de wetenschappelijke basis van het gebied, kennis van relevante methoden in het veld, diepgaande kennis van specifieke onderwerpen van het veld en begrip van actuele onderzoekskwesties.
Vaardigheden en capaciteiten
Voor een graad van Bachelor of Science (180 studiepunten) moet de student:
- het vermogen aantonen om relevante informatie met betrekking tot een specifiek probleem, gebeurtenissen, problemen en situaties te vinden, te verzamelen, te evalueren en kritisch te interpreteren en te bespreken,
- demonstreren het vermogen om zelfstandig problemen te identificeren, formuleren en oplossen, evenals taken uit te voeren binnen bepaalde tijdsbestekken,
- demonstreren het vermogen om informatie, problemen en oplossingen te presenteren en te bespreken in dialoog met verschillende groepen, zowel mondeling als schriftelijk, en
- aantonen van de vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig te werken in het onderwijs.
Oordeelsvermogen en benadering
Voor een graad van Bachelor of Science (180 studiepunten) moet de student:
- aantonen dat je binnen het hoofdvak van het onderwijs kunt oordelen over relevante wetenschappelijke, maatschappelijke en ethische aspecten,
- inzicht geven in de rol van kennis in de samenleving en de verantwoordelijkheid van mensen voor het gebruik ervan, en
- aantonen dat ze in staat zijn om hun behoefte aan verdere ontwikkeling van kennis en vaardigheden te identificeren
Naast de bovenstaande doelstellingen hebben de studenten na het voltooien van het programma de lokale doelstellingen van de hogere instelling en de lokale doelstellingen van het programma behaald.
Lokale doelstellingen voor de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
De student zal, na het voltooien van het programma:
- het vermogen hebben om situaties binnen de academische wereld, de gezondheidszorg en de industrie kritisch te beoordelen om de keuze van acties als professional te motiveren en te evalueren
- demonstreren van kennis over en begrip van de factoren die van invloed zijn op de gezondheid vanuit een lokaal en mondiaal perspectief
- het vermogen hebben om kennis op het gebied van evidence-based geneeskunde en kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg te evalueren en toe te passen;
- kunnen werken aan een duurzame en gezondheidsbevorderende ontwikkeling van huidige en komende generaties
- interprofessionele vaardigheden hebben verworven die het werken in teams met andere beroepen mogelijk maken
- kennis en begrip tonen van het belang van gelijkheid en gelijke kansen in de samenleving
Lokale doelstellingen voor de bacheloropleiding Experimentele en Industriële Biogeneeskunde
Kennis en begrip
Na voltooiing van het programma moet de student in staat zijn om:
- de medische en wetenschappelijke kennis beschrijven die nodig is om menselijke biologische en menselijke pathofysiologische processen te verklaren vanuit een moleculair en cellulair perspectief.
- beschrijf analytische en diagnostische methoden in de medische biologie en basisstrategieën voor medische behandeling.
- demonstreren van begrip van verschillende statistische methoden en hun toepassing in bio-informatica, systeembiologie en biomedisch onderzoek.
- de informatie en analyses beschrijven die nodig zijn om een idee voor een nieuwe activiteit op het gebied van de medische biologie te evalueren, en het vermogen aantonen om relevante informatie voor dit doel te verzamelen en te analyseren.
Vaardigheden en capaciteiten
Na voltooiing van het programma moet de student in staat zijn om:
- kritisch beoordelen van relevante informatie over een specifieke uitdaging binnen de medische biologie.
- ontwerp en los theoretische en laboratoriumuitdagingen op en corrigeer wetenschappelijke en statistische benaderingen in nieuwe en onbekende situaties onder toezicht.
- informatie, ideeën, problemen en oplossingen op het gebied van medische biologie zowel mondeling als schriftelijk in een multidisciplinaire benadering bespreken.
- geavanceerde medisch-biologische laboratoriummethodologie toepassen die nodig is om zelfstandig op biomedisch gebied te werken.
- actief projectmanagementmodellen toepassen in projecten waar biomedische vraagstukken worden vertaald naar diensten of producten.
Oordeelsvermogen en benadering
Na voltooiing van het programma moet de student in staat zijn om:
- reflecteren op wetenschappelijke en ethische aspecten van de medische biologie en het belang van biomedische kennis voor de ontwikkeling van de samenleving.
- de behoeften en ideeën binnen de biogeneeskunde kritisch beoordelen vanuit een maatschappelijk en commercieel perspectief.
- een ondernemende benadering gebruiken bij de ontwikkeling en evaluatie van de biomedische wetenschap.
leerplan
Inhoud
Het programma omvat 180 studiepunten. Het hoofdvak van de bacheloropleiding Experimentele en Industriële Biogeneeskunde is medische biologie. De verdeling van de vakinhoud wordt respectievelijk in elke cursussyllabus vermeld. Het programma wordt gegeven in een voltijds studietempo.
De volgende cursussen zijn opgenomen in het programma:
Semester 1 | Semester 2 | Semester 3 |
|
|
|
Semester 4 | Semester 5 | Semester 6 |
|
|
|
Progressie
Vooruitgang binnen het hoofdvakgebied wordt weergegeven door de leerdoelen in de cursussyllabus voor elke cursus van het programma, evenals door voorgestelde cursusliteratuur in de bronnenlijsten. Het programma kent projectgeïntegreerde cursussen met voortdurende ontwikkeling in projectmanagement op medisch gebied. Tijdens de eerste delen van het programma ligt er meer nadruk op het verwerven van fundamentele theoretische en laboratoriumkennis, terwijl de laatste delen van het programma zich steeds meer richten op het kunnen gebruiken, interpreteren en ontwikkelen van kennis op verschillende gebieden. Dit zal studenten in staat stellen menselijke fysiologische en biomedische processen uit te leggen, en op een dieper niveau te begrijpen hoe biomedische kennis kan worden toegepast op kwesties in de gezondheidszorg, de industrie en de academische wereld vanuit een commercieel en sociaal perspectief.
Onderwijs- en werkmethoden
Bij de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen vormen studentgericht en probleemgestuurd onderwijs de basis van het onderwijs. De student neemt verantwoordelijkheid voor, bestudeert en onderzoekt de actuele inhoud van de cursussen en het studieprogramma. De methoden van de cursus dagen de studenten uit om zelfstandig leervragen te formuleren, kennis te zoeken en in dialoog met anderen de verworven kennis te beoordelen en te evalueren. Studenten werken samen in groepen op basis van op realiteit gebaseerde situaties om hun eigen leerproces te ontwikkelen, bij te dragen aan het leren van medestudenten en om samenwerking te oefenen. De rol van de leraar is om de leerlingen te ondersteunen bij deze manier van leren. De programma's bestaan uit vakgeïntegreerde thema's, theoretische en praktische modules die door het hele studieprogramma zijn geïntegreerd. De opleidingen van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen werken samen in bepaalde integratiemodules waarbij interprofessioneel leren plaatsvindt door de deelname van studenten uit verschillende beroepen die met, over en van elkaar leren. De cursusmethoden en integratiemodules stimuleren en ondersteunen de ontwikkeling van professionele en interprofessionele competenties van de student en bereiden de student voor op samenwerking in het komende beroep.
Het bachelorprogramma Experimentele en Industriële Biogeneeskunde werkt gedurende het hele programma samen met de technische faculteit, maar ook met andere actoren in de academische wereld, de gezondheidszorg en het bedrijfsleven via projectgeïntegreerde cursussen. Studenten leren een behoefte of een idee identificeren waar ze hun biomedische basiskennis kunnen toepassen. Tijdens de opleiding kunnen studenten in teams werken om medische ideeën te ontwikkelen tot producten of diensten. De studenten zijn goed voorbereid om aan de behoeften van klanten te voldoen, biomedische kennis te implementeren en projecten met een ondernemende aanpak te beheren. De studenten zijn bereid om te voldoen aan de vereisten op het gebied van projectmanagement en communicatie binnen hun toekomstige beroepen in de academische wereld, de gezondheidszorg en de industrie.
Drempelvereisten
De inhoud van elk semester bouwt voort op voorgaande semesters en wordt in volgorde van semester 1 tot en met 4 uitgevoerd. Voor toelating tot het scriptiewerk van de cursus (semester 5) zijn minimaal 90 studiepunten uit semester 1 tot en met 4 vereist in de bacheloropleiding. Programma in experimentele en industriële biogeneeskunde.
Cursussen uit semester 6 kunnen worden afgerond vóór het cursusexamen in semester 5 voor studenten die tijdens semester 5 een studiepauze hebben gehad.
Graad proefschrift
Voor het verlenen van de graad van bachelor moet de student een zelfstandig werk (afstudeerproject) van minimaal 30 studiepunten hebben afgerond in het afstudeergebied medische biologie.