Bachelor in ergotherapie

Algemeen

Beschrijving van opleiding

BEROEPSTHERAPIE: EEN NIEUW PROGRAMMA AAN DE UNIVERSITEIT SAINT-JOSEPH VAN BEIRUT

Carla Matta Abizeid , PhD, universitair hoofddocent; Saint Joseph University , Occupational therapy Institute, Innovation and Sports Campus (CIS), Damascus Road, BP 11-5076, Riad el Solh, Beiroet 1107 2050, Libanon. E-mails: carla.abizeid@usj.edu.lb;

Ergotherapie (OT) is een noodzakelijk en duidelijk rehabilitatieberoep dat nog steeds in opkomst is in Libanon. Ergotherapeuten moeten hun waarde bevestigen en bevorderen, en hun benadering afstemmen op de specifieke behoeften, realiteiten en culturen van de Libanese gemeenschap. Het Occupational Therapy Institute (Institut d'ergothérapie - IET), in samenwerking met University of Montréal, is er trots op deel te nemen aan deze complexe onderneming met behulp van pedagogische benaderingen die ervoor zorgen dat hun afgestudeerden zowel de kennis als de vaardigheden hebben om het beroep vooruit te helpen.

DE NIEUWE BIJDRAGE DOOR UNIVERISTÉ SAINT-JOSEPH

In het besef dat er behoefte is aan meer en betere bezigheidstherapie, heeft de medische faculteit van de Saint Joseph University het tweede bezigheidstherapieprogramma in Libanon ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Montreal. De IET verwelkomde zijn eerste cohort in september 2016. De IET heeft als missie om een onderwijservaring te bieden die gebaseerd is op competenties en die gebaseerd is op pedagogische benaderingen die worden ondersteund door bewijs (Dole, Bloom,

Het nieuwe USJ OT-licentieprogramma heeft tot doel de ergotherapie bij te werken in een evidence-based beroepsparadigma dat complementair is aan het biomedische model. Het programma is gebaseerd op een op vaardigheden gebaseerde aanpak en de toegevoegde waarde van het OT-programma aan de Saint-Joseph University is het gebruik van probleemgestuurd onderwijs (PBL). PGO faciliteert en stelt studenten in staat kennis toe te passen op nieuwe situaties. Studenten worden geconfronteerd met gecontextualiseerde, slecht gestructureerde problemen en worden gevraagd om zinvolle oplossingen te onderzoeken, te ontdekken en te rechtvaardigen. (Duch, Groh

WAT IS BEROEPSTHERAPIE?

OT is een beroep in de gezondheidszorg dat mensen van alle leeftijden helpt hun dagelijkse activiteiten als therapeutisch medium te volbrengen zodat hun cliënten hun leven op een onafhankelijke en autonome manier kunnen leven, ongeacht wat een blessure, ziekte of handicap hen kan beletten dit te doen. Wanneer mensen hun beroep niet kunnen volbrengen vanwege een ongeval, een pathologie, een handicap ..., wanneer ze niet tevreden zijn met de manier waarop ze ze doen, of als er milieubarrières bestaan, kunnen ze door ergotherapie verschillende manieren vinden om hun leven ten volle te kunnen leven en om tevreden te zijn met de manier waarop ze hun bezigheden volbrengen.

WAAROM ZOU IK OCCUPATIONAL THERAPIE NODIG HEBBEN?

Wanneer u een ongeval of een gezondheidsprobleem ervaart, kunnen uw bezigheden worden belemmerd en verstoord. Zo kan artritis de gemakkelijkste activiteiten, zoals aankleden, moeilijk maken vanwege de pijn die het veroorzaakt. Cognitieve gevolgen, zoals bij de ziekte van Alzheimer, kunnen van invloed zijn op het geheugen en organisatorische vaardigheden, die ouderen kunnen verhinderen om veilig thuis te blijven. Geestelijke gezondheidsproblemen kunnen ervoor zorgen dat mensen niet effectief met anderen omgaan, waardoor ze veel obstakels tegenkomen wanneer ze op zoek zijn naar een baan of alleen wonen. OT stelt mensen in staat om deel te nemen en de bezigheden te vervullen die zinvol en belangrijk voor hen zijn.

Kortom, een ergotherapeut zal interventie gericht houden op uw behoeften en uw waarden en u in staat stellen om uw beroepsdoelen te vervullen ongeacht uw gezondheidstoestand, handicap of risicofactoren.

WAAR WERKEN DE ARTS-THERAPEUTEN?

Ergotherapeuten werken in verschillende omgevingen, waaronder:

  • Thuis en gemeenschap: thuiszorg, privépraktijken, gezondheidsraden, centra voor geestelijke gezondheidszorg, klinieken ...
  • Instellingen: ziekenhuizen, rehabilitatiecentra, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, justitiële inrichtingen, recreatiecentra, scholen, universiteiten en hogescholen en onderzoekscentra.
  • Industrie en bedrijven: bedrijven, revalidatiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen en architectenbureaus.
  • Overheid: Alle niveaus van overheidsadvisering op het gebied van gezondheidsbevordering, preventie / beheer van handicaps, toegankelijkheid, planning van beroeps- / gezondheidsplanning en ontwikkeling van internationale revalidatieprogramma's.

WAT MET DE BEROEPSTHERAPIE IN LIBANON?

Ergotherapie als beroep dateert uit de eerste Wereldoorlog (Meyer, 1922). Het is een op feiten gebaseerde rehabilitatiediscipline die tot doel heeft de gezondheid van individuen en groepen te bevorderen, evenals hun deelname aan de samenleving, door het gebruik van beroepen en activiteiten als zowel een "middel voor actie en resultaat" (Canadese Vereniging van Bezigheidstherapeuten). , 2012, blz. 2). In Libanon is de institutionele geschiedenis van ergotherapie vrij nieuw. De eerste bezigheidstherapeuten-beoefenaars studeerden in 2001 af aan de Libanese universiteit en sinds 2012 is er beleid (wet 208) dat het recht op praktijk beheert (Matta Abizeid, 2016).

De huidige behoefte aan bezigheidstherapeutische diensten voor Libanese personen met een handicap en hun gezinnen is onbetwistbaar (Ghoussoub, El Hage, Moustapha, Moussa, Ibrahim

Het curriculum

Het curriculum bij de IET is een tweeledig programma: het academische doel gericht op het beheersen van wetenschappelijke vaardigheden in acquisitie en onderzoek, en het professionele doel gericht op de klinische competenties van zorg en revalidatie. De nadruk ligt op het praktisch leren van revalidatie- en aanpassingsmethoden. Een groot deel is gericht op het analyseren van interacties tussen de persoon, zijn beroep en de omgeving om te werken aan een optimale autonomie.

Het bezigheidstherapeutisch curriculum heeft tot doel vaardigheden te ontwikkelen om de gezondheid, onafhankelijkheid en kwaliteit van levensbehoeften van mensen te beantwoorden in de context van werk in een interprofessionele omgeving.

Het doel van de trainingsrepository van de ergotherapeuten is het professionaliseren van het pad van de student, dat geleidelijk de elementen van zijn / haar competentie opbouwt door het verwerven van kennis en vaardigheden, attitudes en gedragingen in de ergotherapie-setting.

De student wordt geleid tot een autonome, verantwoordelijke en reflectieve beoefenaar, dat wil zeggen een professional die in staat is elke situatie met betrekking tot gezondheid te analyseren, beslissingen te nemen binnen de grenzen van zijn rol en alleen interventies te leiden in een interprofessioneel team of een beroep te doen op de meest competente persoon. Hij ontwikkelt middelen in theoretische en methodologische kennis, gebaren en interpersoonlijke vaardigheden. Hij bouwt zijn vaardighedenpakket op en bereidt zijn professioneel project voor. Hij leert zijn emoties herkennen en gebruiken met de vereiste professionele afstand. Hij ontwikkelt zijn kritische en vragende vaardigheid. Hij ontwikkelt professionele ethiek waardoor hij weloverwogen beslissingen kan nemen en kan handelen met autonomie en verantwoordelijkheid op het gebied van zijn functie, met inachtneming van de regels van de deontologie.

Uitgevoerd in klinisch redeneren en kritische reflectie, is de getrainde professional competent, in staat om snel nieuwe kennis te integreren en weet hij zich aan te passen aan verschillende situaties.

TOELATING

  • Vroegtijdige opname: in een bestandstudie
  • Regelmatige toelating: door toelatingsexamen

Duur van de studies:

  • Duur van de studies: 4 jaar
  • Aantal credits: 240 credits
Laatst bijgewerkt op feb 2019

Over de school

Saint-Joseph University of Beirut (USJ) is a private Lebanese university that was established in 1875. The university and its degrees are officially recognized by the Lebanese state, in accordance wit ... Lees meer

Saint-Joseph University of Beirut (USJ) is a private Lebanese university that was established in 1875. The university and its degrees are officially recognized by the Lebanese state, in accordance with the provisions of the private higher education that governs higher education in Lebanon. Lees Minder