Introductie
Beschrijving van de doelstellingen die worden beoogd door de onderzoekcyclus
Beschikken over kennis- en bevattingscapaciteit om in te grijpen in de verschillende verpleeggebieden Weet hoe je de opgedane kennis en inzichten moet toepassen om een professionele aanpak te tonen Mogelijkheid om problemen op te lossen in de context van menselijke reacties op gezondheidsproblemen en transitieprocessen van individuen, groepen en gemeenschappen, en van het bouwen en rationaliseren van hun eigen argumenten De mogelijkheid om relevante informatie te verzamelen, selecteren en interpreteren, samen met individuen, groepen en gemeenschappen, om hen in staat te stellen de oplossingen te ondersteunen die zij aanbevelen en de klinische oordelen die zij afgeven, inclusief in de analyse van de relevante sociale, wetenschappelijke en ethische aspecten Competenties waarmee ze informatie, ideeën, problemen en oplossingen kunnen communiceren, zowel voor specialisten als niet-specialisten Levenslange leervaardigheden met een hoge mate van autonomie
Specifieke doelstellingen van de Degree in Nursing zijn dat de stagiair uiteindelijk in staat is om:
Plan, voer en evalueer algemene verpleegkundige zorg voor de gezonde of zieke persoon gedurende de hele levenscyclus, familie, groepen en gemeenschap op de drie niveaus van preventie;
Deelnemen als actief lid van het multidisciplinaire gezondheidsteam bij de planning / evaluatie van activiteiten die bijdragen aan het welzijn van persoon, familie en gemeenschap, om hun gezondheidsproblemen te voorspellen, te verlichten of op te lossen;
Het ontwikkelen van onderzoekspraktijken in de verpleegkunde, in het bijzonder en de gezondheid in het algemeen;
Actief ingrijpen in de opleiding van verpleegkundigen en andere professionals;
Neem deel aan het beheer van gezondheidsdiensten.
Conceptueel kader
Verpleegkunde in de afgelopen dertig jaar heeft een significante evolutie doorgemaakt op het gebied van wetenschappelijke kennis en opleiding op technologisch niveau en op het niveau van de zorgfilosofie als gevolg van sociaal-culturele, politieke, economische, demografische en epidemiologische veranderingen in moderne samenlevingen.
De uitdagingen waarmee verpleegkundigen in Portugal worden geconfronteerd, zoals in andere landen van de westerse wereld, hebben vooral te maken met de complexiteit van gezondheidssituaties en ziektesituaties die een interdisciplinaire aanpak vereisen, die verder gaat dan gezondheid en echt werk vereist van het team en het gebruik van creativiteit om interne en externe obstakels voor de organisatie waar zij hun activiteiten uitvoeren te omzeilen.
Onder de uitdagingen die tegenwoordig en de toekomst stellen voor het verpleegkundig beroep en de gezondheidsberoepen in het algemeen, vallen de volgende op:
De uitdaging van het CAUTION-paradigma, vanuit een gezondheidsperspectief, als een humanitaire behoefte, gemeenschappelijk voor alle verschillende gezondheidsberoepen en als zodanig een echt multidisciplinair teamwerk vereist;
Nieuwe gezondheidsproblemen, gerelateerd aan levensstijlen, veroudering, chronische ziekten, AIDS / HIV, drugsverslaving, armoede en sociale uitsluiting, onder andere;
Verandering in de zorgomgeving die wordt gekenmerkt door de overdracht van ziekenhuiszorg naar gemeenschapsdiensten en de reorganisatie van de eerstelijnsgezondheidszorg. Deze oriëntatie op de praktijk in de gemeenschap daagt verpleegkundigen uit tot een steeds autonome, multifunctionele en flexibele prestatie, ingevoegd in multidisciplinaire teams waarin de gebruiker / burger deelneemt aan de besluitvorming op het gebied van gezondheid;
Het vergroten van de complexiteit van de te beheren professionele situaties en de evolutie van de werkorganisatie die een multidisciplinaire en interdisciplinaire aanpak vereist, wat de opkomst impliceert van "collectieve competentie" als gevolg van de kwaliteit van de samenwerking tussen individuele competenties;
De uitdaging had betrekking op de rechten en plichten van de burger, diversiteit, differentiatie en multiculturalisme;
De uitdaging van de kwaliteit van opleiding en zorg, tegelijkertijd een ethisch en moreel probleem en een probleem van geloofwaardigheid en professionele waardigheid;
De behoefte aan onderwijs voor burgerschap, morele ontwikkeling, deelname aan het gemeenschapsleven, de opbouw van een transnationale identiteit;
De "informatiemaatschappij" en de behoefte aan nieuwe strategieën voor een nieuwe positionering van de school en het beroep ten opzichte van de maatschappij waarin wij leven, waar "levenslang leren" het dominante thema is.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), een van de toonaangevende internationale referentieorganisaties op het gebied van verpleegkunde, identificeert de missie, gebouwen en aspecten van autonome interventie:
"de primaire missie van de verpleegster in de samenleving is om individuen, gezinnen en groepen te helpen bij het bepalen en bereiken van hun potentieel op fysiek, mentaal en sociaal gebied door dit te doen in de context van de omgeving waarin zij leven en werken. gezondheidszorg, ziektepreventie, planning en levering van curatieve zorg en revalidatie. Verpleegkunde omvat de fysieke, mentale en sociale aspecten van het leven als ze van invloed zijn gezondheid, ziekte, handicap en overlijden.
Verpleegkundigen laten de actieve participatie van het individu, zijn familie en vrienden, de sociale groep en de gemeenschap toe, adequaat in alle aspecten van de gezondheidszorg, en moedigen zo onafhankelijkheid en zelfbeschikking aan. Verpleegkundigen werken ook als partners van leden van andere beroepen die betrokken zijn bij het aanbieden van gezondheidsdiensten. "
The Nursing Setting, bevestigt volgens de International Council of Nurses, autonome en collaboratieve zorg, inclusief gezondheidsbevordering, ziektepreventie, zorg bij ziekte en invaliditeit en het stervensproces.
In de ethische code voor verpleegkundigen wordt preambuleus gesteld dat de behoefte aan verpleging universeel is en dat verpleegkundigen vier fundamentele verantwoordelijkheden hebben: gezondheid bevorderen, ziekte voorkomen, gezondheid herstellen en lijden verlichten. Volgens de Regeling beroepsuitoefening van verpleegsters (wetsdecreet nr. 161/96 van 4 september) zijn de fundamentele interventies "gezondheidsbevordering, ziektepreventie, behandeling, rehabilitatie en sociale reïntegratie" (art. 8º) en de praktijk van verpleging, naast de klinische praktijk, houdt rekening met de gebieden management, onderzoek, onderwijs, training en advies (artikel 9).
De competenties van de general care nurse worden bepaald door de Orde van Verpleegkundigen (OE, 2003), volgens de competenties die het ICN Framework of Competencies voor de Generalistische Verpleegkundigen van de International Council of Nurses (ICN) vormen.
Algemene vaardigheden
Instrumentele vaardigheden:
Analyseert, interpreteert en synthetiseert teksten en documenten;
Het analyseert situaties die de relaties tussen de verschillende elementen identificeren die in het probleem interfereren;
Plannen en organiseert zorg in verschillende contexten in het licht van de behoeften van de klant en bestaande beperkingen;
Selecteert en organiseert up-to-date informatie die nodig is om zorg te bieden;
Organiseert onderwijssituaties in gezondheid;
Communiceert mondeling en schriftelijk op een manier die door anderen wordt begrepen. Genereer en interpreteer informatie uit verschillende bronnen;
Kan beslissingen nemen over complexe situaties in verschillende contexten;
Kan complexe problemen in de verpleegkundige zorg oplossen;
Het mobiliseert en gebruikt passende technologische en IT-middelen;
Beheers een tweede taal;
Neemt verantwoordelijkheden op zich met betrekking tot ethische en wettelijke verbintenissen;
Beoordeel kritisch uw praktijk.
Interpersoonlijke vaardigheden
Herken uw grenzen en vraag om hulp wanneer dat nodig is;
Het werkt in een intra- of interdisciplinair team dat een klimaat van samenwerking bevordert;
Heeft betrekking op cliënten en gezinnen met het oog op het aangaan van een therapeutische relatie; erkent culturele diversiteit en komt tussenbeide in respect voor verschillende culturen;
Het mobiliseert kennis over andere culturen en gebruiken van andere landen in hun relatie met anderen;
Het produceert een persoonlijk vertoog op basis van verschillende perspectieven, op de gezondheidsproblemen waarmee het wordt geconfronteerd;
Kan communiceren door de gezondheidsbronnen van cliënten te mobiliseren, hun overtuigingen respecterend;
Het veronderstelt de ethische en wettelijke verplichtingen van het beroep door verantwoordelijkheid te nemen voor zijn professionele praktijken.
Systeemcompetenties:
Is in staat om in situ de professionele kennis te mobiliseren die nodig is om problemen op te lossen;
Kan hun leren beheren in een academische en professionele omgeving;
Hij weet hoe hij op zoek moet naar nieuwe oplossingen voor de problemen en neemt het initiatief om deze op te lossen;
Investeert in de kwaliteit van de zorg in functie van het gevoel dat het heeft voor de ander;
Evalueert met het team de kwaliteit van de geleverde zorg;
Neemt deel aan projecten op het gebied van gezondheid;
Beheert en houdt toezicht op de gezondheidszorg;
Genereer onvoorspelbaarheid in minder complexe situaties.
toepassingen
Deadlines voor het schooljaar 2019/2020
1e fase:
Toepassingen: 4 februari tot 8 maart 2019
Validatie en rangorde van aanvragen: 11 maart - 15 maart 2019
Openbaarmaking van resultaten: 18 maart 2019
Registratie en inschrijving: 20 maart tot 20 april 2019
2e fase (voor de resterende vacatures van de 1e fase):
Aanvragen: 13 maart tot 30 april 2019
Validatie en serialisatie van applicaties: 1 mei tot 8 mei 2019
Openbaarmaking van resultaten: 9 mei 2019
Registratie en inschrijving: 13 mei tot 14 juni 2019
3e fase (voor resterende vacatures in 2e fase):
Aanvragen: 6 mei tot 28 juni 2019
Validatie en rangorde van aanvragen: 1 juli - 5 juli 2019
Openbaarmaking van resultaten: 8 juli 2019
Registratie en inschrijving: 10 juli tot 10 augustus 2019
Het bedrag van de academische bijdrage van de Graad omvat accommodatie in de Studentenresidentie het hele jaar, met uitzondering van de maand augustus die schoolvakanties zijn.