Geïntegreerde master in de geneeskunde
Católica Medical School
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Rio de Mouro, Portugal
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
6 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 1.660 / per month *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
* €2.150/maand voor internationale studenten. Er zijn extra kosten van toepassing
Invoering
De opleiding Geneeskunde van het UCP is een geïntegreerde masteropleiding van zes studiejaren. Het heeft een zeer innovatief curriculum, het resultaat van samenwerking met de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Maastricht, een instelling van groot internationaal aanzien. Het heeft ook een partnerschap voor de klinische component met de Luz Saúde Group, een van de grootste particuliere gezondheidsgroepen in Portugal. De cursus wordt ondersteund door moderne pedagogieën, met een sterke technologische basis, en beoogt de humanisering van het medische beroep te garanderen.
De geneeskundecursus zal studentgerichte onderwijsmethoden gebruiken die leerautonomie, meer retentie en diepgaande kennis bevorderen, met bewezen klinische vaardigheden. De cursus is afgestemd op het onderwijs- en evaluatiemodel van de Universiteit Maastricht, wordt getraind op het beste internationale niveau, met topdocenten, en wordt gegeven in het Engels, met de klinische component in het Portugees. De cursus geeft toegang tot internationale trainingsmobiliteit met andere toonaangevende medische scholen.
De Integrated Master in Medicine wordt gegeven door Católica Medical School , een academische eenheid van de Universidade Católica Portuguesa, en zal plaatsvinden op de Sintra Campus van de UCP, naast het Tagus Parque, in een modern gebouw met uitzonderlijke studieomstandigheden en technologische middelen . Dit gebouw heeft een groot onderzoeksgebied en zal een moderne bibliotheek hebben. Om al diegenen die studeren en werken te ondersteunen, komt er een bar, een kantine en vervoersdiensten.
Het belangrijkste wetenschappelijke gebied van de studiecyclus is Geneeskunde met de CNAEF 721-classificatie - het eerste fundamentele gebied, volgens verordening nr. 256/2005 van 16 maart.
Het hoger onderwijs in de geneeskunde is op Europees niveau geregeld met het oog op de erkenning van de respectieve beroepskwalificaties door de lidstaten.
De Integrated Master in Medicine profiteert van een samenwerking met Grupo Luz Saúde en de nauwe samenwerking met de Universiteit Maastricht, Administração Regional de Saúde de Lisboa e Vale do Tejo, IP, Hospital Beatriz Ângelo en União das Misericórdias Portuguesas.
De opleiding wordt gegeven in Católica Medical School , op Sintra Campus, in het Hospital da Luz in Lissabon en andere zorgeenheden en faciliteiten van Grupo Luz Saúde, en gezondheidscentra en faciliteiten van de Administração Regional de Saúde de Lisboa e Vale do Tejo, IP , Hospital Beatriz Ângelo en zorgeenheden van União das Misericórdias Portuguesas.
Onderscheidende kenmerken
De Católica Integrated Master in Medicine presenteert onderscheidende kenmerken die het uniek en innovatief maken, waaronder:
- Bevordering van excellentie in medisch onderwijs, door middel van een curriculum met een pedagogische methodologie op basis van probleemoplossing. Deze methode, internationaal gevalideerd in prestigieuze universitaire centra, heeft haar succes bewezen en is onderworpen aan constante kwaliteitsbewaking door de entiteit die verantwoordelijk is voor de initiële ontwikkeling - Universiteit Maastricht - en door een structuur die speciaal voor dit doel is gecreëerd aan de Católica Medical School (het Centrum voor Medisch Onderwijs), met periodieke evaluatierapporten van het onderwijs-leer-evaluatieproces, intern en extern te bespreken met de belangrijkste stakeholders;
- Bevordering van onderzoek met een cultuur van openheid naar de wereld, het cultiveren van de transversaliteit van kennis op basis van de christelijk-humanistische principes van UCP;
- Een cultuur van nabijheid en centraliteit van de persoon, in verschillende aspecten: lesgeven; Onderzoek; gemeenschapsoriëntatie;
- Openstelling van medisch onderwijs voor internationale studenten, zoals in andere academische eenheden in Católica.
Deze onderscheidende kenmerken van de Integrated Master in Medicine zullen het mogelijk maken om medische opleiding te bevorderen op basis van zowel klinische competentie als onderzoekscapaciteit, met name in vertaalonderzoek - van impact en toepassing in gezondheidspraktijken en -beleid. Dit is alleen mogelijk door de onderwijs-leer-evaluatiemethodologie van deze cursus, gekoppeld aan het doel om reflexief en kritisch denken te ontwikkelen in wetenschappelijke training, essentieel voor de uitmuntende uitoefening van de klinische praktijk.
Gebaseerd op de ervaring van meer dan 50 jaar van de Universiteit Maastricht, probeert deze Integrated Master in Medicine in te spelen op de behoeften van de geneeskunde in de 21e eeuw, door het gebruik van verschillende en innovatieve pedagogische strategieën en methodologieën die zich vertalen in een unieke leerplanstructuur die bevordert, namelijk:
- Curriculaire eenheden die verschillende wetenschappelijke gebieden omvatten;
- Gevarieerde methodologische kenmerken (waaronder de Probleemgestuurd Onderwijs – PGO) methodiek;
- Gebruik van verschillende trainingstechnieken, gebruikmakend van een simulatiecentrum van excellentie, zoals het simuleren van contact met patiënten. In dit simulatiecentrum is een permanente opleiding voorzien in een reeks medische procedures, met inbegrip van niet alleen communicatieaspecten maar ook klinische evaluatie;
- Nadruk op het onderwijzen en oefenen van reflectie gedurende de cursus door middel van specifieke pedagogische strategieën voor diagnose (persoonlijk portfolio, voortgangsexamens, consultatie en reflectie door simulatie van contact met modelpatiënten/actoren, enz.);
- Een student-docentratio van twee studenten per arts is werkelijk uitzonderlijk in een vakgebied waar het landelijk gemiddelde 7,53 is;
- Training in medisch onderzoek, met de nadruk op klinische gebieden en translationeel onderzoek.
Andere onderscheidende kenmerken van deze Integrated Master in Medicine zijn:
- Wat betreft lesgeven, het creëren van een hechte relatie tussen professoren en studenten, door middel van een mentorprogramma;
- Wat het curriculum betreft, de introductie van onderzoek in het studieplan van de Integrated Master in Medicine, door het creëren van een 6e-jaars curriculumeenheid, met het uitvoeren van een stage in wetenschappelijk onderzoek.
- De nadruk op verplichte training voor alle professoren in de gebruikte onderwijsmethoden, voortbouwend op de ervaring van het Institute of Medical Education van de Universiteit Maastricht.
Galerij
leerplan
De voltooiing van de Integrated Master in Medicine vereist de voltooiing van 360 ECTS en het programma heeft een duur van 6 academische jaren (12 semesters), volgens artikel 3 van wetsdecreet nr. 74/2006 van 24 maart, in de taal van het decreet -Wet nr. 65/2018 van 16 augustus.
In de eerste drie studiejaren komt het behalen van 180 ECTS overeen met de eerste studiecyclus en verleent studenten de graad Bachelor in de basiswetenschappen van de geneeskunde. De tweede cyclus van studies heeft tot doel de resterende 180 ECTS in de laatste drie leerjaren af te ronden en verleent de graad van Master in de geneeskunde.
leerplan
1ste jaar
Het menselijk lichaam in gezondheid en ziekte
- (Modulaire) Groei en Ontwikkeling I
- (Modulaire) Circulatie en Ademhaling I
- (Modulaire) Regulering en Integratie
- (Modulair) Denken en Doen I
- (Modulaire) Spijsvertering en Afweer I
- (Modulaire) Diabetes, Obesitas en Lifestyle
- (Semester) Bio-ethiek
- (Semester) Christendom en cultuur
- (Jaarlijkse) Biostatistiek en Epidemiologie
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling I
2e jaar
Kennis en vaardigheden integreren: op weg naar de praktijk
- (Modulaire) Circulatie en Ademhaling II
- (Modulaire) groei en ontwikkeling II
- (Modulair) Keuzevak I (opties hieronder)
- (Modulaire) Spijsvertering en Defensie II
- (Modulair) Denken en Doen II
- (Modulair) Keuzevak II (opties hieronder)
- (Semester) Ethiek en Gezondheidszorg
- (Semester) Gezondheidsrecht
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling II
Optioneel
- (Modulaire) Global Health Fundamentals
- (Modulair) Van cellen en weefsels tot klinisch en onderzoek - Histopathologie
- (Modulaire) ontsteking en hart- en vaatziekten - van moleculaire mechanismen tot klinieken
- (Modulaire) Inleiding tot biomedisch onderzoek
- (Modulaire) psychiatrische stoornissen - biologische basis en translationeel onderzoek
3e jaar
Van theorie naar patiënt
- (Modulaire) Buik
- (Modulair) bewegingsapparaat
- (Modulaire) Bloedsomloop en Longen
- (Modulaire) Psychopathologie en Geestelijke Gezondheid
- (Jaarlijkse) Beeldvorming
- (Jaarlijkse) Farmacologie
- (Jaarlijks) Professioneel Gedragsdomein
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling III
4e jaar
Klinische rotaties
- (Modulaire) Interne Geneeskunde Rotatie
- (Modulaire) operatierotatie
- (Modulaire) Huisartsenpraktijk en Huisartsgeneeskunde Rotatie
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling IV
5e jaar
Klinische rotaties
- (Modulaire) Vrouw en Kind Rotatie
- (Modulaire) Neurowetenschappen Rotatie
- (Modulair) Keuzevak III
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling V
Optioneel
- (Modulaire) Hartbeeldvorming
- (Modulaire) Intensive Care
- (Modulaire) Prenatale Diagnose
- (Modulaire) Auto-immuunziekten
- (Modulair) gezondheidsmanagement en beleid
- (Modulair) Antimicrobieel rentmeesterschap
- (Modulaire) Inleiding tot translationeel en klinisch onderzoek
- (Modulaire) Portugese Gebarentaal
- (Modulaire) Spoedeisende Geneeskunde
- (Modulaire) Cognitieve Neurowetenschappen
- (Modulaire) Oncobiologie/Oncologie
6e jaar
Stages
- (Modulaire) Zorgparticipatie (HELP)
- (Modulaire) Wetenschappelijk Onderzoek Participatie (SCIP)
- (Jaarlijkse) Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling VI
Leer methodes
In de Integrated Master in Medicine worden studenten aangemoedigd om hun eigen manier van leren op te bouwen, door het bevorderen van een actieve rol in het onderwijs- en leerproces. Gezien de verschillende gebruikte onderwijs- en beoordelingsmethodologieën, kunnen studenten leren systematisch te reflecteren op hun reis en al in een vroeg stadium autonomie en vertrouwen te ontwikkelen, en zo de huidige realiteit in de klinische praktijk te benaderen, ook bereikt met de verhouding van 2 studenten per medisch team, in klinische stages.
De curriculumstructuur van het programma wijkt af van de traditionele structuur van veel nationale en Europese onderwijsinstellingen. De Integrated Master in Medicine is gebaseerd op functionele geïntegreerde modules, die alle basisdisciplines omvatten, ondersteund door alle relevante en fundamentele wetenschappelijke gebieden, georganiseerd in een modulair sequentieel systeem. Deze structuur wordt toegepast op de belangrijkste curriculaire eenheden van biologische en biomedische aard. Wetenschappelijke disciplines zijn verankerd in specifieke thema's en geïntegreerd aangepakt. Het programma richt zich ook sterk op praktische vaardigheidstraining, zoals communicatie, klinische procedures en beeldinterpretatie, die transversaal zijn voor alle functionele modules. Daarnaast stelt de creatie van een jaarlijks portfolio de studenten in staat om opgedane kennis te combineren met persoonlijke ervaringen. Verdere reflectie op dit portfolio verrijkt de educatieve ervaring van het curriculum.
Onderzoek heeft ook een fundamentele rol in de Integrated Master in Medicine, door de nauwe relatie tussen het onderwijs in de geneeskunde en de richtlijnen van gezondheidsonderzoek. Deze relatie maakt het mogelijk om studenten te betrekken bij onderzoeksprojecten, van hun niet-gegradueerde tot hun postdoctorale opleiding, via verschillende optionele onderzoeksgerichte cursussen.
De Integrated Master in Medicine is geïnspireerd op de syllabus en methodologieën van de Universiteit Maastricht, de academische partner van Católica. De “Maastricht Methode” kenmerkt zich door een focus op kleine onderwijsgroepen (met ongeveer 10 studenten) waarin studenten moeten omgaan met “real world” problemen, hun eigen leerdoelen moeten stellen en onder professionele begeleiding het onderzoek van elke casus moeten leiden. Deze methode staat bekend als PGO - Probleemgestuurd Onderwijs.
De Integrated Master in Medicine wordt in het Engels gegeven - de bevoorrechte taal voor de studie van geneeskunde internationaal - en bevordert zo een omgeving van culturele uitwisseling en maakt klinische praktijk in andere landen mogelijk.