Master's degree in psychologie van sociale interventie
Universidad de Murcia
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Murcia, Spanje
Talen
Spaans
Studieformaat
Op de campus
Duur
18 maanden
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.280 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
* € 3671,32: internationale studenten. De gegevens die op deze pagina verschijnen zijn niet officieel, slechts indicatief. Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van het betreffende centrum.
Invoering
De Master's Degree in Psychology of Social Intervention heeft een professioneel karakter van 90 ECTS. Gezien de toekomstige werkgelegenheid voor de derde sector en de sociale onderneming en de wettelijke erkenning van professioneel werk, vormt deze opleiding een van de bloeiende bronnen van werkgelegenheid voor de komende decennia, waaronder niet alleen professionals op het gebied van openbaar bestuur (sociale diensten, opvangcentra, penitentiaire instellingen, enz.) maar in die van particuliere entiteiten (Rode Kruis, stichtingen, verenigingen, enz.).
Het doel van de master is om studenten uit te rusten met gespecialiseerde kennis, vaardigheden en attitudes voor professionele en onderzoekspraktijken, met een kritisch en reflecterend perspectief, gekoppeld aan het veld van psychologie van sociale interventie om de kwaliteit van leven en welzijn van individuen, groepen en gemeenschappen.
Evenzo houdt het studieplan van deze masteropleiding er rekening mee dat elke professionele activiteit, vooral in deze titel, moet worden uitgevoerd:
- Met respect voor de grondrechten en gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
- De mensenrechten en de beginselen van universele toegankelijkheid en ontwerp voor iedereen respecteren en bevorderen, in overeenstemming met de bepalingen van de tiende laatste bepaling van wet 51/2003 van 2 december over gelijke kansen, non-discriminatie en universele toegankelijkheid van gehandicapten.
- Overeenkomstig de waarden van een cultuur van vrede en democratische waarden.
Master's dossier
Onderwijscentrum: | Faculteit Psychologie |
Soort onderwijs: | Face-to-face |
Taal: | Spaans |
Duur: | 1,5 jaar |
ECTS-punten: | 60 |
Titel: | Master's degree in psychologie van sociale interventie |
Beurzen, beurzen en mobiliteit: | Nationaal / Internationaal |
Prijs per krediet: |
|
rechtvaardiging
Het toenemende belang dat psychologisch werk heeft verworven op het gebied van sociale processen, blijkt uit de erkenning van de Psychology of Social Intervention (PSIS) door het Official College of Psychologists, als een van de meest professionele profielen ontwikkeling in de afgelopen jaren en met grotere vooruitzichten voor de toekomst. Het officiële college van psychologen heeft zelf een uitgebreid document opgesteld waarin het professionele profiel, de functies en de toepassingsgebieden worden gedefinieerd, die deze master als referentie heeft gebruikt. Daarin wordt opgemerkt dat "de noodzaak om een conceptueel lichaam te geven aan het heterogene geheel van professionele activiteiten die worden uitgevoerd in sociale interventie jaren geleden werd gevoeld. De urgentie ervan werd sterk gevoeld vanwege de nieuwigheid van deze professionele sector die zonder een Eerdere universitaire opleidingen (tot relatief recent volgden universitaire specialisaties de criteria van de drie hoofdgebieden: klinisch, onderwijs en organisaties) waren ondergedompeld in een aanzienlijke vraag, vooral gegenereerd door het openbare systeem van sociale diensten dat in de afgelopen twee decennia is ontwikkeld. "
competenties
De volgende basiscompetenties zullen minimaal worden gegarandeerd, en die andere die voorkomen in het Spaanse kwalificatiekader voor hoger onderwijs (MECES).
Basiscompetenties
De basiscompetenties van dit studieplan maken en garanderen dat studenten:
- Kennis en inzicht die een basis of een gelegenheid voor originaliteit bij de ontwikkeling en / of toepassen van ideeën, vaak in onderzoeksverband.
- Dat de studenten hun kennis en hun vermogen om problemen in nieuwe of onbekende omstandigheden binnen een bredere (of multidisciplinaire) context die gerelateerd is aan hun vakgebied op te lossen van toepassing kan zijn.
- De studenten zijn in staat om kennis te integreren en met complexe materie, en het formuleren van oordelen op basis van informatie die onvolledig of beperkt, bevat beschouwingen over maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid in verband met de toepassing van hun kennis en oordelen.
- Dat studenten weten hoe ze hun conclusies en de kennis en ultieme redenen die hen ondersteunen, op een duidelijke en ondubbelzinnige manier kunnen communiceren naar een gespecialiseerd en niet-gespecialiseerd publiek.
- Dat studenten de leervaardigheden hebben die hen in staat stellen verder te studeren op een manier die grotendeels zelfgestuurd of autonoom zal zijn.
algemene vaardigheden
- Ken de verschillende modellen van psychologische interventie in de sociale sfeer, op individueel, gezins- en groepsniveau.
- Toon vaardigheid om te werken in multidisciplinaire teams die zich aanpassen aan de objectieve omstandigheden van de uitvoering van de professionele functie.
- Weet hoe je de implicaties van de verschillende psychologische, sociale, economische aspecten, etc. kunt waarderen en integreren. in de keuze en het gebruik van beschikbare middelen.
- Interventies ontwerpen en toepassen om de levenskwaliteit en sociale inclusie te bevorderen, vooral in de sectoren met het hoogste risico.
- Voer professionele actie uit op basis van respect voor de mensenrechten en gelijkheid tussen mannen en vrouwen, om een democratische en vreedzame cultuur te creëren.
- Toon een ethische toewijding door de professionele ethische code toe te passen.
specifieke vaardigheden
- Weten hoe psychologische en sociale evaluatie en diagnose moeten worden uitgevoerd op individueel, gezins-, groeps- en sociaal niveau, het identificeren van sociale behoeften, ambities en problemen, aandacht voor culturele diversiteit en het perspectief van menselijke ontwikkeling en kwaliteit van leven.
- Weten hoe de gedetecteerde persoonlijke en sociale behoeften kunnen worden geselecteerd en geprioriteerd om, in de consensuele uitwerking met de ontvangers en andere professionals van de interventie, door te gaan met het ontwerpen en ontwikkelen van actieplannen.
- Beheersing van de evaluatie, planning en ontwikkeling van acties voor de verbetering en integratie van mensen en groepen in situaties van risico en sociale uitsluiting (ouderen, met sensorimotorische handicaps, met verslavingen, minderjarigen, migranten, enz.).
- Bereid en implementeer rigoureuze en systematische processen voor het evalueren van interventieprogramma's in termen van hun ontwerp, ontwikkeling en impact, het analyseren van effecten, het beoordelen van de voortgang en, waar nodig, doorgaan met het herdefiniëren van doelstellingen en beslissingen.
- Pas het principe van gendermainstreaming toe bij de ontwikkeling van de verschillende functies en procedures van sociale interventie, met name bij de bevordering van de gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
- Beheers de vaardigheden om de gemeenschappelijke functies van het professionele profiel van psychosociale interventie uit te voeren in verband met directe zorg, advies en consulting, training en revitalisering van de gemeenschap.
- Expertise in de analyse van de bronnen en manifestaties van de conflicten die impliciet zijn in sociale problemen, en in de kennis van de middelen en strategieën voor hun oplossing volgens het interventiegebied, en weet hoe onderhandelings- en bemiddelingsvaardigheden professioneel toe te passen.
- Beheers het beheer van documentaire bronnen om de relevante documentatie (rapporten, verordeningen, richtlijnen, enz.) En het beleid in verband met sociale interventie op regionaal, Spaans en Europees niveau toe te passen, en hun impact op de verschillende kritisch en kritisch te beoordelen contexten van actie en in hun professionele functies.
- Formuleer onderzoeksvoorstellen, bijgewerkte documentaire en voer deze uit vanuit innovatief oogpunt op het gebied van psychosociale interventie.
- Ontwerp en bereid enquêtes en schalen voor de evaluatie en detectie van behoeften voor en verzamel de informatie met inachtneming van steekproefcriteria (geschiktheid, representativiteit, enz.).
- Beschikken over de basiskennis van wetgeving en andere juridische aspecten, evenals de nodige vaardigheden voor adequate professionele actie op alle gebieden van de sociale interventiepsychologie (wetgeving en juridische procedures; opstellen van rapporten van deskundigen en psychologische rapporten; getuigenissen en jury's).
Graduate profiel
De afgestudeerde studenten zijn experts in psychologie van sociale interventie en kunnen hun actie op macro- en micro-sociaal niveau plaatsen. Het ondersteunt rigoureus de psychosociale analyse- en interventieprocessen in situaties van verschillende mate van complexiteit die specifieke acties vereisen om bij te dragen aan hun oplossing.