Keystone logo
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Degree in Nursing
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra

Degree in Nursing

Coimbra, Portugal

4 Years

Portugees

Full time

Aanvraagdeadline

Vraag de vroegste startdatum aan

EUR 5.500 / per year

Op de campus

Beurzen

Ontdek mogelijkheden voor beurzen om je studie te financieren

Invoering

Beschrijving van de doelstellingen die worden beoogd door de onderzoekcyclus

Beschikken over kennis- en bevattingscapaciteit om in te grijpen in de verschillende verpleeggebieden
Weet hoe je de opgedane kennis en inzichten moet toepassen om een professionele aanpak te tonen
Mogelijkheid om problemen op te lossen in de context van menselijke reacties op gezondheidsproblemen en transitieprocessen van individuen, groepen en gemeenschappen, en van het bouwen en rationaliseren van hun eigen argumenten
De mogelijkheid om relevante informatie te verzamelen, selecteren en interpreteren, samen met individuen, groepen en gemeenschappen, om hen in staat te stellen de oplossingen te ondersteunen die zij aanbevelen en de klinische oordelen die zij afgeven, inclusief in de analyse van de relevante sociale, wetenschappelijke en ethische aspecten
Competenties waarmee ze informatie, ideeën, problemen en oplossingen kunnen communiceren, zowel voor specialisten als niet-specialisten
Levenslange leervaardigheden met een hoge mate van autonomie

Conceptueel kader

Verpleegkunde in de afgelopen dertig jaar heeft een significante evolutie doorgemaakt op het gebied van wetenschappelijke kennis en opleiding op technologisch niveau en op het niveau van de zorgfilosofie als gevolg van sociaal-culturele, politieke, economische, demografische en epidemiologische veranderingen in moderne samenlevingen.

De uitdagingen waarmee verpleegkundigen in Portugal worden geconfronteerd, zoals in andere landen van de westerse wereld, hebben vooral te maken met de complexiteit van gezondheidssituaties en ziektesituaties die een interdisciplinaire aanpak vereisen, die verder gaat dan gezondheid en echt werk vereist van het team en het gebruik van creativiteit om interne en externe obstakels voor de organisatie waar zij hun activiteiten uitvoeren te omzeilen.

Onder de uitdagingen die tegenwoordig en de toekomst stellen voor het verpleegkundig beroep en de gezondheidsberoepen in het algemeen, vallen de volgende op:

  • De uitdaging van het CAUTION-paradigma, vanuit een gezondheidsperspectief, als een humanitaire behoefte, gemeenschappelijk voor alle verschillende gezondheidsberoepen en als zodanig een echt multidisciplinair teamwerk vereist;
  • Nieuwe gezondheidsproblemen, gerelateerd aan levensstijlen, veroudering, chronische ziekten, AIDS / HIV, drugsverslaving, armoede en sociale uitsluiting, onder andere;
  • Verandering in de zorgomgeving die wordt gekenmerkt door de overdracht van ziekenhuiszorg naar gemeenschapsdiensten en de reorganisatie van de eerstelijnsgezondheidszorg. Deze oriëntatie op de praktijk in de gemeenschap daagt verpleegkundigen uit tot een steeds autonome, multifunctionele en flexibele prestatie, ingevoegd in multidisciplinaire teams waarin de gebruiker / burger deelneemt aan de besluitvorming op het gebied van gezondheid;
  • Het vergroten van de complexiteit van de te beheren professionele situaties en de evolutie van de werkorganisatie die een multidisciplinaire en interdisciplinaire aanpak vereist, wat de opkomst impliceert van "collectieve competentie" als gevolg van de kwaliteit van de samenwerking tussen individuele competenties;
  • De uitdaging had betrekking op de rechten en plichten van de burger, diversiteit, differentiatie en multiculturalisme;
  • De uitdaging van de kwaliteit van opleiding en zorg, tegelijkertijd een ethisch en moreel probleem en een probleem van geloofwaardigheid en professionele waardigheid;
  • De behoefte aan onderwijs voor burgerschap, morele ontwikkeling, deelname aan het gemeenschapsleven, de opbouw van een transnationale identiteit;
  • De "informatiemaatschappij" en de behoefte aan nieuwe strategieën voor een nieuwe positionering van de school en het beroep ten opzichte van de maatschappij waarin wij leven, waar "levenslang leren" het dominante thema is.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), een van de toonaangevende internationale referentieorganisaties op het gebied van verpleegkunde, identificeert de missie, gebouwen en aspecten van autonome interventie:

"de primaire missie van de verpleegster in de samenleving is om individuen, gezinnen en groepen te helpen bij het bepalen en bereiken van hun potentieel op fysiek, mentaal en sociaal gebied door dit te doen in de context van de omgeving waarin zij leven en werken. gezondheidszorg, ziektepreventie, planning en levering van curatieve zorg en revalidatie. Verpleegkunde omvat de fysieke, mentale en sociale aspecten van het leven als ze van invloed zijn gezondheid, ziekte, handicap en overlijden.

Verpleegkundigen laten de actieve participatie van het individu, zijn familie en vrienden, de sociale groep en de gemeenschap toe, adequaat in alle aspecten van de gezondheidszorg, en moedigen zo onafhankelijkheid en zelfbeschikking aan. Verpleegkundigen werken ook als partners van leden van andere beroepen die betrokken zijn bij het aanbieden van gezondheidsdiensten. "

The Nursing Setting, bevestigt volgens de International Council of Nurses, autonome en collaboratieve zorg, inclusief gezondheidsbevordering, ziektepreventie, zorg bij ziekte en invaliditeit en het stervensproces.

In de ethische code voor verpleegkundigen wordt preambuleus gesteld dat de behoefte aan verpleging universeel is en dat verpleegkundigen vier fundamentele verantwoordelijkheden hebben: gezondheid bevorderen, ziekte voorkomen, gezondheid herstellen en lijden verlichten. Volgens de Regeling beroepsuitoefening van verpleegsters (wetsdecreet nr. 161/96 van 4 september) zijn de fundamentele interventies "gezondheidsbevordering, ziektepreventie, behandeling, rehabilitatie en sociale reïntegratie" (art. 8º) en de praktijk van verpleging, naast de klinische praktijk, houdt rekening met de gebieden management, onderzoek, onderwijs, training en advies (artikel 9).

De competenties van de general care nurse worden bepaald door de Orde van Verpleegkundigen (OE, 2003), volgens de competenties die het ICN Framework of Competencies voor de Generalistische Verpleegkundigen van de International Council of Nurses (ICN) vormen.

toelatingen

Over de school

Vragen

Vergelijkbare cursussen

  • Diploma in Practical Nursing
    • Dawson Creek, Canada
  • Graduate Certificate in Enhanced Practice voor internationaal opgeleide verpleegkundigen
    • Kitchener, Canada
    • Waterloo, Canada
    • + 6 meer
  • BSc (Hons) Verpleegkunde Studies Top Up (Internationaal)
    • Manchester, Verenigd Koninkrijk