Master of Science in volksgezondheid en gezondheidsgelijkheid (MPH-HE)
Amsterdam, Nederlanden
DUUR
1 up to 5 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time, Deeltijd
DEADLINE VOOR AANMELDING
15 Dec 2024
EERSTE STARTDATUM
03 Mar 2025
COLLEGEGELD
EUR 22 / per year *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* EUR 20.600 (fulltime fee track 1-4) // EUR 13.200 (fulltime fee track 5) // EUR 13.850 (parttime fee track 5)
Invoering
De MPH-HE is ontworpen om mid-career professionals, die op elk niveau (subnationaal, nationaal, internationaal, mondiaal) binnen het gezondheidssysteem werken, in staat te stellen een geïntegreerde, multidisciplinaire aanpak te gebruiken om volksgezondheidsproblemen aan te pakken. In alle programmaonderdelen worden deelnemers aangemoedigd om te communiceren met deelnemers met andere achtergronden en landen, die mogelijk met soortgelijke problemen worden geconfronteerd, maar met alternatieve oplossingen.
Duur fulltime trajecten: 1 jaar. Deeltijdoptie voor dit masterprogramma mogelijk (zie track 5).
Deelnemers kunnen kiezen uit de volgende 5 studietrajecten:
- Spoor 1: Gezondheidsstelsels en -beleid
- Spoor 2: Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten
- Spoor 3: Epidemiologie
- Spoor 4: Spoor op maat
- Spoor 5: geselecteerde uitdagingen en oplossingen in de volksgezondheid
KIT heeft het ' Women Leaders in Global Health Development Initiative ' gelanceerd en als onderdeel van dit initiatief moedigen we vrouwen sterk aan om zich aan te melden.
De MPH-HO wordt georganiseerd door het Royal Tropical Institute (KIT) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).
Inhoud
Volksgezondheid en gezondheidsgelijkheid in een veranderende omgeving
Gezondheidsstelsels in lage- en middeninkomenslanden staan voor een breed scala aan complexe uitdagingen. Deze omvatten onder meer de ongelijkheden in gezondheid en gezondheidszorg; de dubbele last van overdraagbare en niet-overdraagbare ziekten; de zich ontvouwende demografische transitie; en de gezondheidsbehoeften in fragiele en door conflicten getroffen omgevingen. Deze uitdagingen hebben onevenredig grote gevolgen voor kansarme bevolkingsgroepen over de hele wereld, met name in lage- en middeninkomenslanden.
Om deze problemen aan te pakken, zijn goed opgeleide professionals nodig die in staat zijn om complexe volksgezondheidsproblemen systematisch op te lossen, zowel in een publieke als in een particuliere organisatie die verantwoordelijk is voor de volksgezondheid. Daartoe richt het MPH-HO-programma zich specifiek op gezondheidsgelijkheid in omgevingen met weinig middelen en in omgevingen met veel middelen met kansarme bevolkingsgroepen, met behulp van een gender- en inclusieve benadering.
Galerij
toelatingen
Getuigenissen van studenten
leerplan
Program
Course start date
- Academisch jaar 2025-2026: van 8 september 2025 tot en met 28 augustus 2026
First trimester: Core Course in Public Health and Health Equity
The Core Course consists of the following modules:
- Equity and Global Health Concerns
- Research Methods
- Health Systems and Policy Making
- Learning and Communication Skills and Professional Development
The introduction to the MPH starts with learning and communication skills that will be needed throughout the course. These include skills in internet searches for health-related information and literature, presentation, and writing skills.
In the first trimester, students are introduced to the broad categories of factors that influence health: culture, lifestyle, socioeconomic, political, and natural environments and the impact of the health care delivery system. Throughout the course, there is a strong emphasis on the gendered nature of many of these factors.
Basic concepts and tools for the analysis and discussion of health problems through modules in health planning and management are introduced, including health economics and financing and epidemiology and statistics. The basic knowledge and skills acquired or reinforced in the first part of the course will be applied to a practical strategic planning exercise carried out in small groups. Towards the end of the first trimester, students begin to clarify their thesis topics and investigate the literature related to those topics.
Second trimester: advanced courses for all 5 tracks.
- Health Planning and Programming
- Qualitative Health Systems Research
- Monitoring, Evaluation, and Learning
And specialisation courses per track. Visit our website for all detailed information.
Learning methods
The content of the course is practice-based and oriented as much as possible to the working situation of participants. Contact between teaching staff and students is intensive throughout the course. Students learn through lectures, discussions, group work, individual presentations, case studies, exercises, study visits, an internet-based virtual learning environment and ‘serious gaming’, self-reflection, self-study, and written assignments including a thesis. They receive study material before each module. During the lessons, students share information about health issues of countries in which they have worked and compare experiences. Online repositories are used for learning material. Laptops and/or tablets are required.
Study load
A total of 60 EC credit points must be accumulated for successful completion of the MPH program. The European Credit Transfer System (EC) facilitates the transfer of course credits between institutions at the same academic level. 1 EC requires 28 hours of student time, which includes class time and independent study.
Graduation requirements
Each module is assessed by means of either a written examination or a take-home assignment. At the end of the program, an independent external examination committee assesses the thesis and the candidate’s oral examination.
If the overall assessment is satisfactory, the degree of Master of Public Health is awarded. Candidates who do not meet the requirements for the degree may be eligible for a certificate of attendance.
Programma resultaat
Cursus Doelstellingen
De MPH-HE is ontworpen om professionals uit het midden van de loopbaan, die op elk niveau (subnationaal, nationaal, internationaal, mondiaal) binnen het gezondheidszorgsysteem werken, in staat te stellen een geïntegreerde, multidisciplinaire aanpak te gebruiken om volksgezondheidsproblemen aan te pakken. In alle programmaonderdelen worden deelnemers aangemoedigd om te communiceren met deelnemers met andere achtergronden en landen, die mogelijk met soortgelijke problemen worden geconfronteerd, maar met alternatieve oplossingen.
Nadat het programma in staat is om:
- Onderzoek huidige en opkomende gezondheidsproblemen kritisch, analyseer determinanten en identificeer behoeften, in verschillende bevolkingsgroepen.
- Beoordeel de rol van gezondheidszorgstelsels in termen van doelen, functies, actoren en prestaties.
- Onderzoeksbehoeften identificeren, onderzoeksmethoden en -resultaten beoordelen, ethisch verantwoord bewijs genereren en resultaten vertalen naar beleid en praktijk.
- Ontwikkel, implementeer en monitor en evalueer kosteneffectieve, hoogwaardige en gemeenschapsgerichte programma's en interventies.
- Analyseer, beïnvloed en ontwikkel beleid, rekening houdend met bewijsmateriaal en context.
- Professioneel samenwerken, netwerken en effectief communiceren in een multidisciplinaire, intersectorale en multiculturele omgeving.
- Werken aan en pleiten voor de beginselen van gelijkheid en mensenrechten.
- Reflecteer kritisch op jezelf en ontwikkel professioneel je attitudes, motivaties, praktijken en waarden, om op te treden als een agent van verandering.