
MSc in
MSc in biomedische technologie Linköping University

Invoering
Ben je benieuwd hoe het is om bij LiU te studeren? Kom met ons praten over hoe het is om te wonen en studeren op onze campussen in Zweden. We bieden het hele jaar door gratis webinars en opnames voor zowel toekomstige als toegelaten studenten. Klik hier voor meer informatie!
Bekijk het webinar - oktober 2019
- Aanvang: augustus 2022
- Studieplaats: Linköping
- Niveau: Tweede cyclus
- Toepassingscode: LIU-91102
Dit programma combineert fundamentele concepten en kennis op het gebied van techniek, biologie en geneeskunde om innovatieve technologieën, materialen, processen en systemen te ontwikkelen met als doel de gezondheidszorg te verbeteren.
Biomedische technologie wordt vaak engineering voor een goed leven genoemd. Het is een gebied waarin je creativiteit en probleemoplossende vaardigheden de mensheid ten goede zullen komen en een verschil zullen maken.
De kruising van de natuurwetenschappen, geneeskunde en technologie is een dynamische plek. Dit programma combineert fundamentele concepten en kennis op het gebied van techniek, biologie en geneeskunde. Op basis van solide wiskundige en fysieke fundamenten, nuttige medische kennis en een levendige technische geest, leer je hoe je duurzame en innovatieve technologieën, materialen en systemen kunt ontwikkelen die de gezondheidszorg verbeteren.
Specialisatie langs drie sporen
Het eerste jaar is een breed verplicht segment, met cursussen in anatomie en fysiologie, medische informatiesystemen, biomedische signaalverwerking en signaaltheorie, waardoor de sterke kennisbasis ontstaat die nodig is voor je verdere studie.
Het tweede jaar biedt een diepgaande specialisatie langs drie sporen:
- Biomedische signalen en instrumentatie , een gebied waarin multidimensionale signalen worden gebruikt om anatomie en fysiologische processen in de geneeskunde te modelleren en te simuleren.
- Medical Imaging , waarin geavanceerde technologie en theorie de innerlijke geheimen van de mensheid onthullen.
- Medische Informatica en eHealth , waarin je het verwerven, verwerken en gebruiken van informatie bestudeert ter ondersteuning van gezondheidsgerelateerde besluitvorming.
Tijdens het laatste semester schrijf je een masterproef binnen de biomedische technologie, op de afdeling, in een ziekenhuis of bij een privébedrijf.
Los biomedische technische problemen op
Na je afstuderen beschik je over de vaardigheden die nodig zijn om technische problemen in het biomedische domein te formuleren en op te lossen, processen en systemen te implementeren en te bedienen en technische hulpmiddelen die in de geneeskunde worden toegepast te evalueren. Een aanzienlijk aantal alumni heeft deze vaardigheden gebruikt om een loopbaan als onderzoeker in de industrie en de academische wereld na te streven.

Syllabus
Doel
Biomedische technologie omvat fundamentele concepten in techniek, biologie en geneeskunde om innovatieve benaderingen en nieuwe apparaten, materialen, implantaten, algoritmen, processen en systemen te ontwikkelen voor de beoordeling en evaluatie van technologie; voor preventie, diagnose en behandeling van ziekten; voor patiëntenzorg en revalidatie en voor het verbeteren van de medische praktijk en de gezondheidszorg.
Doel
Het curriculum van Biomedical Engineering ondersteunt en ondersteunt Engineering for Health door een mix van verplichte en keuzevakken die zowel diepgaande als brede studies mogelijk maken. Na afronding van de opleiding wordt van de student verwacht dat hij de volgende kennis en vaardigheden heeft verworven:
Disciplinaire kennis en redenering
Een Master of Science met een major in Biomedical Engineering zou moeten zijn:
- grondig gekwalificeerd in wiskunde, natuurkunde en techniek en daardoor in staat om problemen in het medische domein te formuleren en op te lossen, inclusief het ontwerp van apparaten, algoritmen, systemen en processen om de menselijke gezondheid te verbeteren
- bekend met de grondbeginselen van de menselijke anatomie en fysiologie op cellulair, orgaan- en orgaansysteemniveau
- in staat om technische hulpmiddelen en benaderingen met betrekking tot life science-problemen te gebruiken, voor te stellen en te evalueren door het formuleren, modelleren en oplossen van de problemen met behulp van natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie en technische principes
- vertrouwen in de toepassing van theoretische modellen en redeneringen op biomedische engineering en life science-problemen die zich voordoen in de industrie, het bedrijfsleven, academische instellingen en bij grote onderzoeks- en ontwikkelingslaboratoria
Persoonlijke en professionele vaardigheden en attributen
Een Master of Science in Biomedical Engineering moet beschikken over:
- vermogen om modern onderzoek en engineering op het gebied van life science te manifesteren en te leiden;
- kennis om de specifieke problemen met betrekking tot de verwerving, verwerking en interpretatie van biomedische teksten, signalen en afbeeldingen te identificeren en te beheren
- vaardigheden en technieken voor modellering en simulatie met integratie van technische en life science-kennis
- creativiteit, initiatief en verantwoordelijkheid voor hun bijdrage aan innovatieve probleemoplossing
- een systematische houding ten opzichte van het oplossen van problemen
Interpersoonlijke vaardigheden, teamwork en communicatie
Een Master of Science met een major in Biomedical Engineering moet aantonen:
- het vermogen van professioneel teamwerk en actieve samenwerking binnen een groep, het delen van taken en verantwoordelijkheden
- vermogen om op te treden als bemiddelaar tussen technisch en biomedisch personeel in multidisciplinaire settings
- vermogen om wetenschappelijke en technische projecten te bedenken, ontwerpen, implementeren en evalueren;
- Engelse mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden met betrekking tot technische problemen in het life science-domein
- bekwaamheid in academisch schrijven
Planning, uitvoering en presentatie van onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten met betrekking tot wetenschappelijke en maatschappelijke behoeften en vereisten
Een Master of Science met een major in Biomedical Engineering moet aantonen:
- een holistische kijk op het proces van het samenvoegen van wetenschappelijke, technische en biomedische principes en methoden bij de ontwikkeling van apparaten, materialen, implantaten, algoritmen, processen en systemen
- verantwoordelijkheid voor het identificeren, integreren en creëren van een grondig begrip van de impact van wetenschap en techniek op de samenleving en het communiceren van die kennis aan het publiek
Onderzoek
Biomedische optica
Biomedical Optics bestudeert de basisprincipes van interactie tussen licht en biologische weefsels, cellen en moleculen en ontwikkelt nieuwe technologieën voor gebruik in fundamenteel onderzoek en klinische toepassingen.
Klinische Informatica
De doelstellingen van ons onderzoek zijn het verzamelen van kennis uit medische data en het verbeteren van de informatiestroom in zorgsystemen.
Gezondheidsinformatica
Toegang tot relevante en valide informatie is een voorwaarde voor het leveren van veilige en betrouwbare gezondheidszorg. Informatie is ook een hoeksteen voor het ontwikkelen van methoden, processen en bedrijven. Gezondheidsinformatica maakt dit mogelijk.
Neuro-engineering
Een interdisciplinair onderzoeksveld dat techniek en neurowetenschappen combineert. De focus ligt op diepe hersenstimulatie (DBS), neuronavigatie, optische meettechnieken, hersenmicrocirculatie, neuroimaging en neuronmodellering.
Systeembiologie
Door wiskundige modellen, voorkennis en experimentele data te combineren, ontrafelen we biologische mechanismen en dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en klinische hulpmiddelen.
Weefseltechniek
Tissue Engineering is een multidisciplinair veld dat de principes van techniek, materiaalwetenschap, biologie en geneeskunde toepast op de ontwikkeling van weefsel-mimetische steigers die de weefselfunctie of lichaamsorganen herstellen, onderhouden of verbeteren.
toelatingen
leerplan
Semester 1 (herfst 2022)
Periode 1
- TBME04 --- Anatomie en fysiologie --- 6
- TBMI19 --- Medische informatiesystemen --- 6*
- TSDT14 --- Signaaltheorie --- 6
Periode 2
- TBME03 --- Biochemie en celbiologie --- 6
- TBMI19 --- Medische informatiesystemen --- 6*
- TBMT01 --- Biomedische signaalverwerking --- 6
Semester 2 (voorjaar 2023)
Vooropleidingen
Periode 1
- TBMI26 --- Neurale netwerken en leersystemen --- 6
- TBMI31 --- Medische informatie en kennis --- 6
- TBMT02 --- Medische beeldvorming --- 6
- TBMT09 --- Fysiologische Drukken en Stromen --- 6
- THEN24 --- Communicatie, ethiek en duurzame ontwikkeling --- 6*
Periode 2
- TBME08 --- Biomedische modellering en simulatie --- 6
- TBMT26 --- Technologie in Intensive Care en Chirurgie --- 6
- TFMT19 --- Chemische sensorsystemen --- 6
- THEN24 --- Communicatie, ethiek en duurzame ontwikkeling --- 6*
Semester 3 (herfst 2023)
Vooropleidingen
Periode 1
- TAMS39 --- Multivariate statistische methoden --- 6
- TATM38 --- Wiskundige modellen in de biologie --- 6
- TBMT14 --- Biomedische Technologie - Projectcursus --- 12*
- TBMT57 --- Biomedische optica --- 6
- TDTS06 --- Computernetwerken --- 6
- TFTB48 --- Biomedische materialen --- 6
- TFYA43 --- Nanotechnologie --- 6
- TFYA88 --- Additieve productie: gereedschappen, materialen en methoden --- 6
- TMME67 --- Musculoskeletale biomechanica en menselijke bewegingen --- 6
- TNM067 --- Wetenschappelijke visualisatie --- 6
- TSBB06 --- Multidimensionale signaalanalyse --- 6*
- TSBB08 --- Digitale beeldverwerking --- 6
Periode 2
- TBMI02 --- Medische beeldanalyse --- 6
- TBMT14 --- Biomedische Technologie - Projectcursus --- 12*
- TDDD37 --- Databasetechnologie --- 6
- TMMS31 --- Biomechanische modellering van weefsels en systemen --- 6
- TSBB06 --- Multidimensionale signaalanalyse --- 6*
Semester 4 (lente 2024)
Vooropleidingen
Periode 1
- TQXX30 --- Afstudeerproject - Masterproef --- 30*
Periode 2
- TQXX30 --- Afstudeerproject - Masterproef30*
Beurzen en financiering
Beurzen
Linköping University (LiU) biedt een beperkt aantal beurzen aan excellente internationale studenten. Voor sommige programma's en nationaliteiten is het ook mogelijk om een beurs aan te vragen via het Zweeds Instituut. Er zijn ook andere financieringsmogelijkheden voor studies in Zweden.
LiU internationale studiebeurs
De LiU International Scholarship is gericht op het ondersteunen van internationale masterstudenten met een aanzienlijk academisch potentieel die collegegeld moeten betalen. Het collegegeld voor een student die een LiU International Scholarship krijgt, wordt verlaagd met 25, 50 of 75%. We bieden een beperkt aantal van deze beurzen aan nieuwe studenten.
Kom ik in aanmerking om te solliciteren?
Studenten die zich hebben aangemeld voor een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping en die aan alle volgende voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een beurs:
- je hebt je voor de deadline van de eerste toelatingsronde aangemeld
- u heeft alle vereiste documenten voor de deadline ingediend
- je koos een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping als je eerste prioriteit (gerangschikt als nummer 1 van 4)
- je bent toegelaten tot je eerste keuze in de eerste melding selectieresultaten (meestal begin april)
- je bent collegegeld verschuldigd.
Beurzen voor studies in Zweden
Beurzen van het Zweedse Instituut
De overheidsinstantie, het Swedish Institute (SI), biedt verschillende beurzen aan, afhankelijk van het studieniveau, het land waar je vandaan komt en het doel van je studie. De aanvraagperiode voor de SI-beurzen varieert. Lees meer over de SI-beurzen en hoe u zich kunt aanmelden op hun webpagina.
Andere beurzen
Veel verenigingen, stichtingen en andere organisaties bieden beurzen of reisbeurzen aan voor studies in Zweden. De officiële StudyinSweden.se-website heeft een lijst met bronnen verzameld, waar je kunt zoeken naar beurzen die openstaan voor studenten uit veel landen of specifiek uit jouw land.
Galerij
Carrièremogelijkheden
Carrièremogelijkheden
Biomedische ingenieurs zijn in de hele industrie werkzaam in ziekenhuizen, overheidsinstanties en onderzoeksfaciliteiten, waar ze verschillende materialen, apparaten, algoritmen, processen of systemen ontwerpen. Ze hebben vaak coördinerende of verbindende functies en sommigen zijn betrokken bij het onderwijs. Een masterdiploma in biomedische technologie is ook een formele kwalificatie voor postdoctorale studies. Veel van onze alumni hebben hun studie voortgezet in de richting van een doctoraat.