
MSc in
MSc in experimentele en medische biowetenschappen Linköping University

Invoering
Ben je benieuwd hoe het is om te studeren aan LiU? Neem deel aan een praatje over hoe het is om te wonen en studeren op onze campussen in Zweden. We bieden het hele jaar door gratis webinars en opnames voor zowel toekomstige als toegelaten studenten. Klik hier voor meer informatie!
Bekijk het webinar - november 2019
- Start: augustus 2021
- Plaats van studie: Linköping
- Niveau: tweede cyclus
- Toepassing code: LIU-91300
Het masterprogramma in Medical Biosciences aan LiU kreeg de hoogste beoordeling in de beoordeling door de Zweedse Hoger Onderwijsautoriteit van de biomedische programma's van Zweden, waarbij vijf van de geëvalueerde leerresultaten worden beoordeeld als Very High Quality en de zesde als High Quality - - het beste resultaat van allemaal internationale masteropleidingen voor biomedische geneesmiddelen in Zweden.
De masteropleiding Experimental and Medical Biosciences bereidt studenten voor op een wetenschappelijke carrière in het brede veld van de levenswetenschappen, met bijzondere nadruk op het begrijpen van cellulaire en moleculaire mechanismen die verband houden met gezondheid en ziekte.
Het programma is ontworpen om studenten te voorzien van frontline kennis in biomedicine en aanverwante onderwerpen. Het combineert theoretische kennis met praktische vaardigheden, zoals het duidelijkst te zien is in de individuele experimentele projecten.
Cursussen worden gegeven met behulp van verschillende formaten, waaronder reguliere lezingen, zelfstudiegroepen die probleemgestuurd leren (PBL) toepassen, laboratoriumwerk en seminardiscussies. De laboratoriumklassen gebruiken krachtige modelsystemen om moderne concepten van medische biologie te illustreren, terwijl PBL levenslang leren bevordert. Na twee initiële verplichte vakken bieden keuzevakken individuele studieplannen en flexibiliteit bij het creëren van een profiel dat de inzetbaarheid van alle studenten binnen de levenswetenschappen vergroot. Verschillende gebieden zoals cardiovasculaire biologie, stamcellen en toegepast voor regeneratieve geneeskunde, medische genetica en neurobiologie komen aan bod. Wetenschappelijk redeneren, ethische attitudes en multidisciplinaire samenwerking krijgen bijzondere nadruk, om studenten voor te bereiden op een onafhankelijke en professionele toekomst in de biomedische geneeskunde.
Individuele projecten waarin studenten hun theoretische en methodologische kennis toepassen, zijn belangrijke onderdelen van het programma. Tijdens het eerste jaar zal het project in Experimentele en medische biowetenschappen studenten in staat stellen om gedurende tien of twintig weken aan een specifieke opdracht te werken. In het tweede jaar wordt een eenjarig afstudeerproject (masterproef) uitgevoerd. Beide projecten worden gekozen in samenwerking met een supervisor en het doel van de student is om een onderzoeksdoel te definiëren, het experimentele werk uit te voeren en een schriftelijk rapport op te stellen dat het werk in de context van de huidige kennis in het veld plaatst. Het graadproject wordt uitgevoerd in een onderzoekslaboratorium, aan de Linköping University of aan een andere Zweedse of internationale universiteit, in de industrie of in de publieke sector.
Dubbel programma
Een extra functie van het programma is de mogelijkheid voor een beperkt aantal studenten om in het tweede jaar in Wenen, Oostenrijk te studeren. Afgezien van de ervaring, wordt een extra diploma behaald - - Master of Science in Engineering. Studies aan de University of Applied Sciences, Technikum Wien, binnen het programma Tissue Engineering en Regenerative Medicine hebben een sterke band met de industrie.
Louis Reed / Unsplash

Syllabus
Invoering
Linköping University Masterprogramma in experimentele en medische biowetenschappen omvat vier semesters van voltijdstudies, in totaal 120 studiepunten. Medische biologie is het belangrijkste studiegebied van het programma. Wetenschappelijke methodologie, biostatistiek en wetenschapsfilosofie maken deel uit van het hoofdvak van studie. Het programma is georganiseerd in cursussen, en experimenteel en praktisch werk worden gecombineerd met theoretische kennis om integratie van verschillende onderwerpen mogelijk te maken, evenals progressie binnen het programma.
Doel
In de Wet op het hoger onderwijs, hoofdstuk 1, sectie 9 (SFS 1992: 1434), zijn de volgende algemene leerresultaten voor cursussen en opleidingen van de tweede cyclus vastgesteld:
Tweede cycluscursussen en studieprogramma's moeten fundamenteel gebaseerd zijn op de kennis die studenten hebben opgedaan tijdens eerste cycluscursussen en studieprogramma's, of het equivalent daarvan.
Tweede cycluscursussen en studieprogramma's omvatten de verwerving van specialistische kennis, competentie en vaardigheden met betrekking tot eerste cycluscursussen en studieprogramma's, en in aanvulling op de vereisten voor eerste cycluscursussen en studieprogramma's moeten:
- Verder ontwikkelen van het vermogen van studenten om hun kennis te integreren en autonoom te gebruiken.
- Ontwikkel het vermogen van de studenten om te gaan met complexe fenomenen, problemen en situaties.
- Ontwikkel het potentieel van de studenten voor professionele activiteiten die aanzienlijke autonomie vereisen, of voor onderzoek en ontwikkeling. (Verordening 2006: 173).
Nationale leerresultaten voor een mastergraad (120 studiepunten)
Volgens de Higher Education Ordinance (Ordinance 2006: 1053), the Qualification Ordinance, zijn de volgende algemene kwalificaties vastgesteld:
Kennis en begrip
Voor een masterdiploma (120 studiepunten) moet de student:
- Aantonen van kennis en begrip in het hoofdvak van studie, inclusief zowel brede kennis van het veld en een aanzienlijke mate van gespecialiseerde kennis op bepaalde gebieden van het veld, evenals inzicht in huidig onderzoek- en ontwikkelingswerk.
- Aantonen van gespecialiseerde methodologische kennis in het hoofdvak van studie.
Competentie en vaardigheden
Voor een masterdiploma (120 studiepunten) moet de student:
- Aantonen van het vermogen om kennis kritisch en systematisch te integreren en complexe fenomenen, problemen en situaties te analyseren, beoordelen en behandelen, zelfs met beperkte informatie.
- Demonstreer het vermogen om kwesties kritisch, autonoom en creatief te identificeren en te formuleren, evenals om te plannen en, met behulp van geschikte methoden, geavanceerde taken uit te voeren binnen vooraf bepaalde tijdsbestekken en zo bij te dragen aan de vorming van kennis en het vermogen om dit werk te evalueren.
- Demonstreer het vermogen in spraak en schrijven, zowel nationaal als internationaal, om helder te rapporteren en zijn of haar conclusies en de kennis en argumenten waarop ze zijn gebaseerd in dialoog met verschillende doelgroepen te bespreken.
- Aantonen van de vaardigheden die vereist zijn voor deelname aan onderzoeks- en ontwikkelingswerk of autonome werkgelegenheid in een andere gekwalificeerde hoedanigheid.
Oordeel en aanpak
Voor een masterdiploma (120 studiepunten) moet de student:
- Aantonen van het vermogen om beoordelingen in het hoofdvak van de studie te maken, op basis van relevante disciplinaire, sociale en ethische kwesties, en ook aantonen van bewustzijn van ethische aspecten van onderzoek en ontwikkeling.
- Aantonen van inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van onderzoek, de rol ervan in de samenleving en de verantwoordelijkheid van het individu voor hoe het wordt gebruikt.
- Toon het vermogen aan om de persoonlijke behoefte aan verdere kennis te identificeren en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar doorlopende leerproces.
Onafhankelijk project (gradenproject)
Een vereiste voor het behalen van een masterdiploma (120 studiepunten) is voltooiing door de student van een onafhankelijk project (diplomaproject) voor ten minste 30 studiepunten in het hoofdvak. Het graadproject kan minder dan 30 studiepunten omvatten, maar niet minder dan 15 studiepunten, als de student al een onafhankelijk project in de tweede cyclus heeft voltooid voor ten minste 15 studiepunten in het hoofdvak of het equivalent van een studieprogramma buiten Zweden.
Carrièremogelijkheden
Het masterprogramma Experimental and Medical Biosciences is bedoeld om studenten voor te bereiden op een loopbaan in de farmaceutische en gezondheidszorgsector. Afgestudeerden zullen in staat zijn om te werken in biomedische onderzoeksinstellingen, ontwikkelings- of productiebedrijven, in de publieke sector of binnen de academische wereld, via Ph.D. programma's.
Toelatingseisen
Bachelordiploma gelijkwaardig aan een Zweedse Kandidatexamen binnen een vakgebied met relevantie voor biomedische wetenschappen. Dit kan eerdere studies omvatten aan faculteiten geneeskunde, technologie / natuurwetenschappen, tandheelkunde of diergeneeskunde. Een groot deel van de vakken die deel uitmaken van de bacheloropleiding moeten betrekking hebben op onderwerpen zoals biochemie, celbiologie, moleculaire biologie, genetica, gentechnologie, microbiologie, immunologie, fysiologie, histologie, anatomie en pathologie.
Engels overeenkomend met het niveau van het Engels in het Zweeds hoger secundair onderwijs (Engels 6 / B).
toelatingen
Galerij
leerplan
Semester 1 (najaar 2022)
- 8MEA02 --- Analytische technieken in experimentele biowetenschappen --- 7.5
- 8MEA06 --- Laboratoriumtechnieken in experimentele biowetenschappen --- 7.5
- 8MEA15 --- Project in experimentele en medische biowetenschappen --- 15
- 8MEA20 --- Project in experimentele en medische biowetenschappen --- 30
- 8MEA01 --- Geavanceerde immunologie --- 7.5
- 8MEA05 --- Proefdierkunde --- 7.5
- 8MEA12 --- Tumorbiologie --- 7.5
- 8MEA14 --- De genetica van complexe eigenschappen --- 7.5
Semester 2 (voorjaar 2023)
Vooropleidingen
- 8MEA03 --- Cardiovasculaire biologie --- 7.5
- 8MEA04 --- Infectiebiologie - Klinische perspectieven --- 7.5
- 8MEA08 --- Moleculaire en medische farmacologie --- 7.5
- 8MEA10 --- Neurobiologie --- 7.5
- 8MEA15 --- Project in experimentele en medische biowetenschappen --- 15
- 8MEA20 --- Project in experimentele en medische biowetenschappen --- 30
Semester 3 (najaar 2023)
Vooropleidingen
- 8MEA01 --- Geavanceerde immunologie --- 7.5
- 8MEA05 --- Proefdierkunde --- 7.5
- 8MEA11 --- Stamcellen en toegepaste regeneratieve geneeskunde --- 7.5
- 8MEA12 --- Tumorbiologie --- 7.5
- 8MEA13 --- Moleculaire virologie --- 7.5
- 8MEA14 --- De genetica van complexe eigenschappen --- 7.5
- 8MEA30 --- Graadproject --- 30
Semester 4 (voorjaar 2024)
Vooropleidingen
- 8MEA03 --- Cardiovasculaire biologie --- 7.5
- 8MEA04 --- Infectiebiologie - Klinische perspectieven --- 7.5
- 8MEA08 --- Moleculaire en medische farmacologie --- 7.5
- 8MEA10 --- Neurobiologie --- 7.5
- 8MEA30 --- Graadproject --- 30
Beurzen en financiering
Beurzen
Linköping University (LiU) biedt een beperkt aantal beurzen aan excellente internationale studenten. Voor sommige programma's en nationaliteiten is het ook mogelijk om een beurs aan te vragen via het Zweeds Instituut. Er zijn ook andere financieringsmogelijkheden voor studies in Zweden.
LiU internationale studiebeurs
De LiU International Scholarship is gericht op het ondersteunen van internationale masterstudenten met een aanzienlijk academisch potentieel die collegegeld moeten betalen. Het collegegeld voor een student die een LiU International Scholarship krijgt, wordt verlaagd met 25, 50 of 75%. We bieden een beperkt aantal van deze beurzen aan nieuwe studenten.
Kom ik in aanmerking om te solliciteren?
Studenten die zich hebben aangemeld voor een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping en die aan alle volgende voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een beurs:
- je hebt je voor de deadline van de eerste toelatingsronde aangemeld
- u heeft alle vereiste documenten voor de deadline ingediend
- je koos een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping als je eerste prioriteit (gerangschikt als nummer 1 van 4)
- je bent toegelaten tot je eerste keuze in de eerste melding selectieresultaten (meestal begin april)
- je bent collegegeld verschuldigd.
Beurzen voor studies in Zweden
Beurzen van het Zweedse Instituut
De overheidsinstantie, het Swedish Institute (SI), biedt verschillende beurzen aan, afhankelijk van het studieniveau, het land waar je vandaan komt en het doel van je studie. De aanvraagperiode voor de SI-beurzen varieert. Lees meer over de SI-beurzen en hoe u zich kunt aanmelden op hun webpagina.
Andere beurzen
Veel verenigingen, stichtingen en andere organisaties bieden beurzen of reisbeurzen aan voor studies in Zweden. De officiële StudyinSweden.se-website heeft een lijst met bronnen verzameld, waar je kunt zoeken naar beurzen die openstaan voor studenten uit veel landen of specifiek uit jouw land.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Carrièremogelijkheden
Het masterprogramma Experimental and Medical Biosciences is bedoeld om studenten voor te bereiden op een loopbaan in de farmaceutische en gezondheidssector. Afgestudeerden kunnen werken in biomedische onderzoeksinstellingen, ontwikkelings- of productiebedrijven, in de publieke sector of binnen de academische wereld, via Ph.D. programma's.