
Specialist kinderergotherapie
Madrid, Spanje
DUUR
285 Hours
TALEN
Spaans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Vraag de vroegste startdatum aan
COLLEGEGELD
EUR 2.800
STUDIE FORMAAT
Op de campus
Invoering
Het professionele vakgebied van de ergotherapie bij kinderen vereist kennis en beheersing van technieken die verder gaan dan wat wordt behandeld in de bacheloropleiding aan universiteiten. De specialistische cursus kinderergotherapie biedt uitgebreide training in zowel theoretische als praktische trainingsinhoud. De cursus begint met een anatomisch overzicht van de morfologische kenmerken van de kindertijd, het uitvoeren van oefeningen in de dissectiekamer met kadavers en training in palpatorische anatomie, en is ontwikkeld met specifieke technieken en methoden voor ergotherapeutische behandeling in de kindertijd. Binnen de inhoud van de agenda worden de introductiecursus DIR Floortime, de introductiecursus tot de neurologische revalidatieaanpak van Castillo Morales en de basistraining Sensorische Integratie gegeven. Aan het einde van de cursus verkrijgt de student, samen met de titel daarvan, een aanvulling op de onafhankelijke certificering van deze drie cursussen. De theoretisch-praktische training zal worden gegeven in dynamische en participatieve seminars en de student moet klinische praktijken uitvoeren in kinderopvangcentra die gespecialiseerd zijn in kinderergotherapie, waardoor de mogelijkheid wordt geboden om te leren over de directe toepassing van de verworven vaardigheden. De visie op de kindertijd die in deze cursus wordt gegeven weerspiegelt een biopsychosociale benadering die ervoor heeft gezorgd dat deze titel is erkend door de Spaanse Vereniging voor Sociale Pediatrie. De theoretisch-praktische training zal worden gegeven in dynamische en participatieve seminars en de student moet klinische praktijken uitvoeren in kinderopvangcentra die gespecialiseerd zijn in kinderergotherapie, waardoor de mogelijkheid wordt geboden om te leren over de directe toepassing van de verworven vaardigheden. De visie op de kindertijd die in deze cursus wordt gegeven weerspiegelt een biopsychosociale benadering die ervoor heeft gezorgd dat deze titel is erkend door de Spaanse Vereniging voor Sociale Pediatrie. De theoretisch-praktische training zal worden gegeven in dynamische en participatieve seminars en de student moet klinische praktijken uitvoeren in kinderopvangcentra die gespecialiseerd zijn in kinderergotherapie, waardoor de mogelijkheid wordt geboden om te leren over de directe toepassing van de verworven vaardigheden. De visie op de kindertijd die in deze cursus wordt gegeven weerspiegelt een biopsychosociale benadering die ervoor heeft gezorgd dat deze titel is erkend door de Spaanse Vereniging voor Sociale Pediatrie.
Goals
- Ontwikkel de nodige vaardigheden om kinderen en adolescenten, op verschillende werkterreinen, te evalueren en te behandelen als specialist in kinderergotherapie.
- Ze trainen in de wetenschappelijke, theoretische en praktische basis die de behandelingen van kinderergotherapie ondersteunen.
- Leer van de meest up-to-date specialisten de meest innovatieve en effectieve methodieken en technieken van kinderergotherapie.
- Bied als specialist in kinderergotherapie de nodige hulpmiddelen en kennis om de meest voorkomende pathologieën in de kindertijd en adolescentie te behandelen.
- Verwerven van de nodige vaardigheden om te werken met de menselijke en fysieke omgeving die kenmerkend is voor kinderergotherapie.
- Train in de specialiteit kinderergotherapie door het faciliteren van theoretische training met directe praktische toepasbaarheid. Via klinische zorgpraktijken in gespecialiseerde kindercentra.
- Ken de wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied en hun impact op de huidige therapeutische modaliteiten.
toelatingen
leerplan
Module I: Ontwikkeling van het gezonde kind.
1. Studie van de specifieke anatomische kenmerken van de kindertijd.
2. De motorische ontwikkeling van het gezonde kind.
3. De cognitieve ontwikkeling van het gezonde kind.
4. De emotionele ontwikkeling van het gezonde kind.
5. Beroepsontwikkeling van het gezonde kind.
Module II: Belangrijkste pathologieën.
6. Neurologische ziekte.
7. Chirurgische pathologie.
8. Psychiatrische ziekte.
Module III: Evaluatie.
9. Evaluatie van het kind en zijn gezin via het interview. Ontwikkelingsbeoordeling.
10. Evaluatie van de gebieden.
11. Beoordeling van motorische, sensorische, cognitieve en sociale vaardigheden.
12. Beoordeling van communicatieve vaardigheden in sociale interactie.
13. Beoordeling van de context.
14. Evaluatie door symbolische activiteiten; symbolisch spel, tekenen, uitgestelde imitatie en taal.
Module IV: Ergotherapieproces bij pathologieën met de hoogste incidentie in de kindertijd en adolescentie.
15. Intellectuele handicap.
16. Autismespectrumstoornis.
17. Aandachtstekortstoornis met of zonder hyperactiviteit.
18. Specifieke leerstoornis.
19. Hersenverlamming en daaropvolgende hersenbeschadiging.
20. Downsyndroom.
21. Verwondingen aan de bovenste ledematen.
22. Ontwikkelingsstoornissen van hand-oogcoördinatie en schrijven.
23. Sociale en beroepsmatige gedragsstoornissen.
24. Depressie en angst.
25. Persoonlijkheidsstoornis.
26. Stoornis in middelengebruik.
27. Eetstoornissen en voedselinname.
28. Traumastoornissen en stressfactoren.
Module V: Interventiegebieden.
29. Ergotherapie in de ziekenhuisomgeving.
- Basismanagement van de pasgeborene.
- Interventie bij in het ziekenhuis opgenomen premature pasgeborenen.
- Interventie bij gehospitaliseerde kinderen en adolescenten, interventie bij gezinnen.
30. Ergotherapie in vroege aandacht.
31. Ergotherapie op school.
32. Palliatieve zorg.
33. Ergotherapie bij psychosociale interventies:
- Sociaal kindergeneeskundeconcept.
- Misbruik: cyberintimidatie, pesten.
34. Interdisciplinair team op verschillende terreinen.
35. Werk aan communicatie in ergotherapie.
Module VI: Methodologieën.
36. Aquatische therapie in de kindertijd.
37. Psychomotorische therapie.
38. DIR Vloertijdmodel (Inleidende cursus).
39. Sensorische Integratie Theorie (Basiscursus).
40. Dierondersteunde interventie.
41. Visietherapie.
42. Inleiding tot het Bobath-concept.
43. LeMetayer.
44. Castillo Morales-cursus.
Module VII: Therapeutische middelen en gerelateerde therapieën.
45. Nieuwe technologieën in kinderergotherapie.
46. Gebruik van orthesen bij kinderen.
47. Spelen en speelgoed.
48. Basisactiviteiten van het dagelijks leven en orthopedische apparatuur.
49. Het kind met pathologie/veranderingen in de gemeenschap. Communicatietechnieken met ouders.
50. Alternatieve en ondersteunende communicatiesystemen.
51. Strategieën voor persoonlijk omgaan met stress in de kindergeneeskunde.
52. Ethisch-juridische implicaties voor de beroepspraktijk in de kindergeneeskunde.
Module VIII: Onderzoek.
53. Kwalitatieve onderzoeksbases.
54. Kwantitatieve onderzoeksbases.
55. Begrippen voor de selectie en interpretatie van relevante wetenschappelijke artikelen in het veld.
Module IX: Klinisch geval.
Module X: Klinische praktijken. (15 uur)
Programma resultaat
Presentatie in de klas van de te behandelen concepten en onderwerpen, met behulp van de masterclasses en de discussie- en debatmethode.
In het praktijkgerichte onderwijs worden specifieke kennis, attitudes en vaardigheden van het specialisme kinderergotherapie ontwikkeld. Met uitzondering van het eerste seminarie, dat zal gaan over dissectie en functionele anatomie, zullen er verplichte laboratoriumoefeningen worden uitgevoerd waarin, door middel van gesimuleerde klinische situaties, beoordelings- en behandelingstechnieken in de praktijk worden gebracht.
De opleiding wordt aangevuld met klinische zorgpraktijken in kindercentra die gespecialiseerd zijn in ergotherapie voor kinderen, van erkend prestige.
De eindkwalificatie van de cursus zal plaatsvinden door de individuele presentatie van een klinische casus, waarbij de studenten de verwerving van de competenties van de titel van specialist in kinderergotherapie aantonen.